READING STRATEGIES FOR TAKING UNIFIED STATE QUALIFICATION EXAM KROK 1

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31861/gph2025.852.133-140

Keywords:

types of reading, reading strategies, Krok 1, medical students, Unified State Qualification Exam, professionally-oriented text

Abstract

The article highlights reading competency for taking qualification exam Krok 1. The research aimed to analyze the key types and strategies of reading that students of higher medical education may apply when processing professionally oriented English texts in preparing for the Unified State Qualification Exam. The paper provides practical advice and recommendations on effectively using foreign-language communicative skills to perform typical exam tasks necessary to understand medical texts. The object of the study is reading comprehension skills regarding Krok 1. The next methods were used in order to achieve the goal: general scientific, in particular theoretical and empirical (analysis of scientific articles and methodological materials on preparation for Krok1 qualification exam), descriptive (study of strategies for processing medical English-language texts within the exam), and pedagogical (analysis of the practical use of reading strategies by students in preparation) methods. The feasibility of including English for Professional Purposes in the Unified State Qualification Exam is pointed out. The structure of the English subtest is described. The paper specifies the main characteristics of the text and its importance for non-linguistic higher educational institutions. The three main stages of reading (pre-reading, while-reading, post-reading) are outlined, and their role in the process of understanding information is determined. Particular attention is paid to the types of reading (browsing, focused reading, fact-finding) and relevant strategies, such as previewing, skimming, scanning, and guessing from context which contribute to developing medical students’ foreign language communicative competence and improves their preparation for the exam.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Liubov STEHNITSKA , Bukovinian State Medical University
    Candidate of Philological Sciences, Associate Professor Associate Professor of the Department of Foreign Languages, Medical and Psychological Faculty Bukovynian State Medical University
  • Zhanna NYKIFORCHUK , Bukovinian State Medical University
    Doctor of Philosophy, Senior Lecturer, Department of Foreign Languages, Faculty of Medicine and Psychology, Bukovynian State Medical University

References

СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ

Бажан Т.О., Гулак А.М. Вивчення англійської мови в підготовці медичних працівників. Удосконалення якості підготовки лікарів у сучасних умовах: матеріали наук.-практ. конф. з міжнар. участю (м.Полтава, 24 березня 2016 р.]. Полтава: ВДНЗУ «Українська медична стоматологічна академія». 2016. С.10–11. URL: https://repository.pdmu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/5bccef22-e90c-48c3-8bdb-eea4da411335/content

Барабанова Г. В. Методика навчання професійно-орієнтованого читання у немовному ВНЗ. Київ: Фірма “ІНКОС”, 2005. 315 с.

Булах І. Є., Мруга М. Р. Створюємо якісний тест: Навч. посіб. К.: Майстер клас. 2006. 160 с.

Волобуєва О. Ф. Психологічні засади розвитку професійних іншомовних здібностей майбутнього військового професіонала : дис. … д-ра психол. наук : 19.00.07. Нац. акад. Держ. прикордон. служби України ім. Б. Хмельницького. Хмельницький, 2010. 572 с.

Єдиний державний кваліфікаційний іспит (ЄДКІ). Основна форма атестації здобувачів галузі знань «22 Охорона здоров’я». Впроваджений у 2019 році для забезпечення високого рівня підготовки медичних працівників та уніфікації стандартів їхньої освіти. URL: https://moz.gov.ua/uk/dev-yedki (дата звернення: 13.03.2025).

Закон України «Про вищу освіту»: Закон України від 01.07.2014 р. № 1556-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (дата звернення: 12.03.2025).

Методика формування міжкультурної іншомовної комунікативної компетенції: Курс лекцій: навч.-метод. посібник для студ. мовних спец. осв.-кваліф. рівня «магістр» / Бігич О. Б., Бориско Н. Ф. та ін. / за ред. С. Ю. Ніколаєвої. Київ: Ленвіт, 2011. 344 с.

Міністерство охорони здоров’я України. Про визначення рівня компетентності з іноземної мови професійного спрямування у студентів, громадян України, які навчаються за спеціальностями «Медицина», «Стоматологія», «Фармація» галузі знань 22 «Охорона здоров’я»: лист МОЗ України від 29.06.2017 № 08.1-30/17662.

Ножовнік О. М. Системи вправ для формування стратегій інформативного читання фахової літератури у процесі викладання англійської мови для спеціального вжитку студентам вищої професійної школи: теоретичний огляд та досвід. Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського : збірник наукових праць. Педагогічні науки. 2012. № 1 (39). C. 152‒162.

Розпорядження Кабінету Міністрів України «Про схвалення Стратегії розвитку вищої освіти в Україні на 2022-2032 роки» : Розпорядження від 23 лют. 2022 р. № 286-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-%D1%80#Text (дата звернення 13.03.2025).

Рощупкина О. А. Стратегії навчання самостійності читання текстів іноземними студентами. Збірник наукових праць Бердянського державного педагогічного університету. Педагогічні науки. 2013. № 4. C. 121‒127.

Рябова К. О. Цілісність і зв’язність як основні текстуальні категорії. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Філологія. Соціальні комунікації. 2020. Том 31 (70) № 4 Ч. 2. С. 173-176. DOI https://doi.org/10.32838/2663-6069/2020.4-2/31

Указ Президента України «Про Національну доктрину розвитку освіти» : Указ від 17 квіт. 2002 р. № 347/2002. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/347/2002#Text (дата звернення 14.03.2025).

Філософський енциклопедичний словник / Нац. акад. наук України, Ін-т філософії ім. Г. С. Сковороди; [редкол.: В. І. Шинкарук (голов. ред.) та ін.]. – Київ: Абрис, 2002. – 751 с.

Ten Cate O. Competency-Based Postgraduate Medical Education: Past, Present and Future. GMS journal for medical education. 2017. 34(5). URL: https://doi.org/10.3205/zma001146

REFERENCES

Barabanova H. V. Metodyka navchannia profesiino-oriientovanoho chytannia u nemovnomu VNZ [Methods of teaching professionally oriented reading in a non-language university]. Kyiv: Firma “INKOS”, 2005. 315 s.

Bazhan T.O., Hulak A.M. Vyvchennia anhliiskoi movy v pidhotovtsi medychnykh pratsivnykiv [Learning English in the training of medical professionals]. Udoskonalennia yakosti pidhotovky likariv u suchasnykh umovakh: materialy nauk.-prakt. konf. z mizhnar. uchastiu (m.Poltava, 24 bereznia 2016 r.]. Poltava: VDNZU “Ukrainska medychna stomatolohichna akademiia”. 2016. S.10–11. URL: https://repository.pdmu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/5bccef22-e90c-48c3-8bdb-eea4da411335/content

Bulakh I. Ye., Mruha M. R. Stvoriuiemo yakisnyi test [Creating a Quality Text]: Navch. posib. K.: Maister klas. 2006. 160 s.

Filosofskyi entsyklopedychnyi slovnyk [Philosophical Encyclopedic Dictionary] / Nats. akad. nauk Ukrainy, In-t filosofii im. H. S. Skovorody; [redkol.: V. I. Shynkaruk (holov. red.) ta in.]. – Kyiv: Abrys, 2002. – 751 s.

Metodyka formuvannia mizhkulturnoi inshomovnoi komunikatyvnoi kompetentsii: Kurs lektsii: navch.-metod. posibnyk dlia stud. movnykh spets. osv.-kvalif. rivnia «mahistr» [Methodology of forming intercultural foreign language communicative competence: A course of lectures: a study guide for students of language specialties of the master’s level] / Bihych O. B., Borysko N. F. ta in. / za red. S. Yu. Nikolaievoi. Kyiv: Lenvit, 2011. 344 s.

Ministerstvo okhorony zdorovia Ukrainy. Pro vyznachennia rivnia kompetentnosti z inozemnoi movy profesiinoho spriamuvannia u studentiv, hromadian Ukrainy, yaki navchaiutsia za spetsialnostiamy “Medytsyna”, “Stomatolohiia”, “Farmatsiia” haluzi znan 22 “Okhorona zdorovia” [Ministry of Health of Ukraine. On determining the level of competence in a foreign language for professional purposes of students, citizens of Ukraine, studying in the specialties “Medicine”, “Dentistry”, “Pharmacy” in the field of knowledge 22 “Healthcare”]: lyst MOZ Ukrainy vid 29.06.2017 № 08.1-30/17662.

Nozhovnik O. M. Systemy vprav dlia formuvannia stratehii informatyvnoho chytannia fakhovoi literatury u protsesi vykladannia anhliiskoi movy dlia spetsialnoho vzhytku studentam vyshchoi profesiinoi shkoly: teoretychnyi ohliad ta dosvid [Systems of exercises for the formation of strategies for informative reading of professional literature in the process of teaching English for special use to students of higher professional school: theoretical review and experience]. Naukovyi visnyk Mykolaivskoho natsionalnoho universytetu imeni V. O. Sukhomlynskoho : zbirnyk naukovykh prats. Pedahohichni nauky. 2012. № 1 (39). C. 152‒162.

Riabova K. O. Tsilisnist i zviaznist yak osnovni tekstualni katehorii [Integrity and coherence as basic textual categories]. Vcheni zapysky TNU imeni V. I. Vernadskoho. Seriia: Filolohiia. Sotsialni komunikatsii. 2020. Tom 31 (70) № 4 Ch. 2. S. 173-176. DOI https://doi.org/10.32838/2663-6069/2020.4-2/31

Roshchupkyna O. A. Stratehii navchannia samostiinosti chytannia tekstiv inozemnymy studentamy [Strategies for teaching foreign students to read texts independently]. Zbirnyk naukovykh prats Berdianskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu. Pedahohichni nauky. 2013. № 4. C. 121‒127.

Rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy “Pro skhvalennia Stratehii rozvytku vyshchoi osvity v Ukraini na 2022-2032 roky” Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine “On Approval of the Strategy for the Development of Higher Education in Ukraine for 2022-2032”] : Rozporiadzhennia vid 23 liut. 2022 r. № 286-r. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-%D1%80#Text (data zvernennia 13.03.2025).

Ten Cate O. Competency-Based Postgraduate Medical Education: Past, Present and Future. GMS journal for medical education. 2017. 34(5). URL: https://doi.org/10.3205/zma001146

Ukaz Prezydenta Ukrainy “Pro Natsionalnu doktrynu rozvytku osvity” [Decree of the President of Ukraine “On the National Doctrine of Education Development”] : Ukaz vid 17 kvit. 2002 r. № 347/2002. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/347/2002#Text (data zvernennia 14.03.2025).

Volobuieva O. F. Psykholohichni zasady rozvytku profesiinykh inshomovnykh zdibnostei maibutnoho viiskovoho profesionala [Psychological basis for the development of professional foreign language abilities of a future military professional] : dys. … d-ra psykhol. nauk : 19.00.07. Nats. akad. Derzh. prykordon. sluzhby Ukrainy im. B. Khmelnytskoho. Khmelnytskyi, 2010. 572 s.

Yedynyi derzhavnyi kvalifikatsiinyi ispyt (IeDKI) [Unified State Qualifying Exam (USQE). The main form of certification of applicants in the field of knowledge “22 Healthcare”]. Osnovna forma atestatsii zdobuvachiv haluzi znan “22 Okhorona zdorovia”. Vprovadzhenyi u 2019 rotsi dlia zabezpechennia vysokoho rivnia pidhotovky medychnykh pratsivnykiv ta unifikatsii standartiv yikhnoi osvity. URL: https://moz.gov.ua/uk/dev-yedki (data zvernennia: 13.03.2025).

Zakon Ukrainy “Pro vyshchu osvitu” [The Law of Ukraine “On Higher Education”]: Zakon Ukrainy vid 01.07.2014 r. № 1556-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (data zvernennia: 12.03.2025).

Downloads


Abstract views: 1

Published

2025-06-10

How to Cite

READING STRATEGIES FOR TAKING UNIFIED STATE QUALIFICATION EXAM KROK 1. (2025). Germanic Philology. Journal of Yuriy Fedkovych Chernivtsi National University, 852, 133-140. https://doi.org/10.31861/gph2025.852.133-140

Similar Articles

1-10 of 183

You may also start an advanced similarity search for this article.