РОЗВИТОК СОЦІОКУЛЬТУРНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ПРИ АУДІОВІЗУАЛЬНОМУ НАВЧАННІ НІМЕЦЬКОЇ МОВИ ЯК ДРУГОЇ ІНОЗЕМНОЇ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31861/gph2025.852.53-66

Ключові слова:

аудіовізуальна компетентність, німецька мова, соціокультурний аспект, експеримент, анкетування, медіатекст

Анотація

Within the framework of the sociocultural approach, audiovisual reception is considered as a leading mental activity for decoding national, regional and supra-regional socio-cultural background information. The article substantiates the need to distinguish audiovisual reception as one of the types of receptive speech activities in connection with the increasing role of audiovisual reception in the process of satisfying the information needs of an individual in the modern media space. Authentic video materials are considered to be the most effective and attractive materials for learning a foreign language, as they allow to visually present samples of speech and non-speech behaviour of native speakers in various everyday communication situations.

The developed complex of linguistic and country studies tasks in German contributes to the development of not only students' foreign language communication skills, but also socio-cultural ones, which are necessary for successful professional activity in intercultural communication. The results of the experimental training confirmed the hypothesis that the effectiveness of the development of audiovisual reception skills increases if the methodological dominant in the development of a set of tasks for video materials is problem tasks developed on the principles of the sociocultural approach to teaching German.

The proposed approach can be used in the development of task sets based on the material of other foreign languages for students who speak a foreign language at both A2 and B2-C1 levels. Such task sets can be developed taking into account the specifics of professional training of specialists in various fields: engineers, economists, lawyers, etc.

Завантажити

Дані для завантаження поки недоступні.

Біографії авторів

  • Світлана КІЙКО, Інститут мови і комунікації Технічного університету, м. Берлін

    доктор філологічних наук, професор,

    Професор кафедри німецької мови як іноземої і фахової

    Інститут мови і комунікації Технічного університету, м. Берлін

  • Юрій КІЙКО, Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича

    доктор філологічних наук, професор,

    професор кафедри германської філології та перекладу

    Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича

Посилання

СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ

Басай Н.П. Особливості формування соціокультурної компетентності учнів початкової школи у процесі навчання іноземних мов. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія «Педагогіка. Соціальна робота». 2017. Вип. 2 (41). С. 20-24.

Голуб І. Розкриття соціокультурного потенціалу лексичних одиниць з метою формування соціокультурної компетенції у процесі вивчення іноземних мов. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія: Філологічна. 2014. Вип. 42. С. 197-200.

Калинюк Т.В., Добринчук О.О. Формування соціокультерної компетентності на уроці іноземної мови у контексті цифровізації освіти. Наукові записки НДУ ім. М.Гоголя. 2023. №2. С. 63-72.

Кійко С.В., Кудрявцева О.Д. Формування стратегічних компетентностей студентів з німецької мови як другої іноземної. Вісник Чернівецького університету. Серія: Германська філологія. Чернівці: ЧНУ, 2022. Вип. 841. С. 21-29.

Кійко С.В., Рудницька А. Соціокультурні аспекти формування аудіовізуальних умінь при вивченні німецької мови. Науковий вісник Чернівецького університету. Серія: Германська філологія Чернівці: ЧНУ, 2019. Вип. 815. C. 46–56.

Кійко Ю.Є., Гуцул Хр. Стратегії аудіювання у старшоклас¬ників, які вивчають німецьку мову як другу іноземну: експериментальне дослідження. Науковий вісник Чернівецького університету. Серія: Германська філологія. Чернівці: ЧНУ, 2022. Вип. 841. С. 9-14.

Лісневська А.Л. Аудіовізуалізація у роботі медійника. Медіаландшафт. За ред. проф. А.А. Мазаракі. Том 1. Київ: Державний торговельно-економічний університет, 2023. С. 157-179.

Першукова О.О. Розвиток соціокультурного компонента змісту навчання іноземної мови в європейській шкільній освіті: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.01. Київ, 2002. 220 с.

Biechele B. Film / Video / DVD in Deutsch als Fremdsprache – Bestandsaufnahme und Perspektiven. In: H.Barkowski, A.Wolff (Hrsg.): Umbrüche. Materialien Deutsch als Fremdsprache 76. Regensburg. 2006. S. 309-328.

Biechele B. Praktika im Magisterstudium DaF/DaZ? Implikationen zum Praktikum im Magisterstudiengang „Auslandsgermanistik - DaF/DaZ“ an der Friedrich-Schiller-Universität Jena. In: R.Ehnert, F.G.Königs (Hrsg.): Die Rolle der Praktika in der Lehrerausbildung. Regensburg. 2000. S. 65-80.

Harms M. Augen auf im Fremdsprachenunterricht – psychologische und didaktische Aspekte des Lernens mit Bildmedien. In: S.Duxa, A. Hu & B. Schmenk (Hrsg.) Grenzen überschreiten. Menschen, Sprachen, Kulturen. Festschrift für Inge C. Schwerdtfeger. Tübingen: Narr, 2005. S. 245-256.

Hofstede G., Hofstede G.J, Minkov M. Cultures and organizations: software of the mind, intercultural cooperation and its importance for survival. New York: McGraw-Hill, 2010. 576 p.

Lantolf J. P. Sociocultural Theory and Second Language Learning. Oxford: Univ. Press, 2000. 304 p.

Rost-Roth M. Förderung interkultureller Kompetenzen im Tertiärsprachenunterricht Deutsch nach Englisch. In: G.Neuner, B.Hufeisen (Hrsg.). Mehrsprachigkeitskonzept – Tertiärsprachenlernen – Deutsch nach Englisch. Srausbourg: Counsil of Europe, 2003. S. 51-85.

Schwerdtfeger I. Arbeit mit Filmen im Unterricht Deutsch als Fremdsprache. München: Langenscheidt, 1989. 192 S.

REFERERCES

Basai N.P. (2017) Osoblyvosti formuvannia sotsiokulturnoi kompetentnosti uchniv pochatkovoi shkoly u protsesi navchannia inozemnykh mov [Peculiarities of Formation of Primary School Students' Socio-Cultural Competence in the Process of Foreign Language Teaching]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu. Seriia «Pedahohika. Sotsialna robota». Vol. 2 (41). S. 20-24.

Biechele B. (2000) Praktika im Magisterstudium DaF/DaZ? Implikationen zum Praktikum im Magisterstudiengang „Auslandsgermanistik - DaF/DaZ“ an der Friedrich-Schiller-Universität Jena [Internships in the Master programme DaF/DaZ? Implications for the internship in the master's program "German Studies Abroad - DaF/DaZ" at the Friedrich Schiller University Jena]. In: R.Ehnert, F.G.Königs (Hrsg.): Die Rolle der Praktika in der Lehrerausbildung. Regensburg. S. 65-80.

Biechele B. (2006) Film / Video / DVD in Deutsch als Fremdsprache – Bestandsaufnahme und Perspektiven [Film / Video / DVD in German as a Foreign Language – Inventory and Perspectives]. In: H.Barkowski, A.Wolff (Hrsg.): Umbrüche. Materialien Deutsch als Fremdsprache 76. Regensburg. S. 309-328.

Harms M. (2005) Augen auf im Fremdsprachenunterricht – psychologische und didaktische Aspekte des Lernens mit Bildmedien [Keeping your eyes open in foreign language teaching – psychological and didactic aspects of learning with visual media]. In: S.Duxa, A. Hu & B. Schmenk (Hrsg.) Grenzen überschreiten. Menschen, Sprachen, Kulturen. Festschrift für Inge C. Schwerdtfeger. Tübingen: Narr. S. 245-256.

Hofstede G., Hofstede G.J, Minkov M. (2010) Cultures and organizations: software of the mind, intercultural cooperation and its importance for survival. New York: McGraw-Hill. 576 p.

Holub I. (2014) Rozkryttia sotsiokulturnoho potentsialu leksychnykh odynyts z metoiu formuvannia sotsiokulturnoi kompetentsii u protsesi vyvchennia inozemnykh mov [Revealing the socio-cultural potential of lexical units in order to develop socio-cultural competence in the process of learning foreign languages]. Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu «Ostrozka akademiia». Seriia: Filolohichna. Vol. 42. S. 197-200.

Kalyniuk T.V., Dobrynchuk O.O. (2023) Formuvannia sotsiokulternoi kompetentnosti na urotsi inozemnoi movy u konteksti tsyfrovizatsii osvity [Developing Sociocultural Competence in the Foreign Language Classroom in the Context of Digitalisation of Education]. Naukovi zapysky NDU im. M.Hoholia. Vol. 2. S. 63-72.

Kiyko S.V., Kudriavtseva O.D. (2022) Formuvannia stratehichnykh kompetentnostei studentiv z nimetskoi movy yak druhoi inozemnoi [Formation of students' strategic competences in German as a second foreign language]. Visnyk Chernivetskoho universytetu. Seriia: Hermanska filolohiia. Chernivtsi: ChNU. Vol. 841. S. 21-29.

Kiyko S.V., Rudnytska A. (2019) Sotsiokulturni aspekty formuvannia audiovizualnykh umin pry vyvchenni nimetskoi movy [Socio-cultural aspects of audiovisual skills development in German language learning]. Naukovyi visnyk Chernivetskoho universytetu. Seriia: Hermanska filolohiia Chernivtsi: ChNU. Vol. 815. S. 46-56.

Kiyko Yu.Ye., Hutsul Khr. (2022) Stratehii audiiuvannia u starshoklas¬nykiv, yaki vyvchaiut nimetsku movu yak druhu inozemnu: eksperymentalne doslidzhennia [Listening strategies of high school students learning German as a second foreign language: an experimental study]. Naukovyi visnyk Chernivetskoho universytetu. Seriia: Hermanska filolohiia. Chernivtsi: ChNU. Vol. 841. S. 9-14.

Lantolf J. P. (2000) Sociocultural Theory and Second Language Learning. Oxford: Univ. Press. 304 p.

Lisnevska A.L. (2023) Audiovizualizatsiia u roboti mediinyka [Audiovisualisation in the work of a media professional]. Medialandshaft. Za red. prof. A.A. Mazaraki. Tom 1. Kyiv: Derzhavnyi torhovelno-ekonomichnyi universytet. S. 157-179.

Pershukova O.O. (2002) Rozvytok sotsiokulturnoho komponenta zmistu navchannia inozemnoi movy v yevropeiskii shkilnii osviti [Development of the socio-cultural component of foreign language teaching in European school education]: dys. ... kand. ped. nauk: 13.00.01. Kyiv, 2002. 220 s.

Rost-Roth M. (2003) Förderung interkultureller Kompetenzen im Tertiärsprachenunterricht Deutsch nach Englisch [Promotion of intercultural skills in tertiary language teaching German after English]. In: G.Neuner, B.Hufeisen (Hrsg.). Mehrsprachigkeitskonzept – Tertiärsprachenlernen – Deutsch nach Englisch. Srausbourg: Counsil of Europe. S. 51-85.

Schwerdtfeger I. (1989) Arbeit mit Filmen im Unterricht Deutsch als Fremdsprache [Working with films in the classroom German as a foreign language]. München: Langenscheidt. 192 S.

Завантаження


Переглядів анотації: 6

Опубліковано

2025-06-10

Як цитувати

РОЗВИТОК СОЦІОКУЛЬТУРНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ПРИ АУДІОВІЗУАЛЬНОМУ НАВЧАННІ НІМЕЦЬКОЇ МОВИ ЯК ДРУГОЇ ІНОЗЕМНОЇ. (2025). Науковий вісник Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича. Серія: Германська філологія, 852, 53-66. https://doi.org/10.31861/gph2025.852.53-66

Схожі статті

1-10 з 75

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.

Статті цього автора (цих авторів), які найбільше читають

1 2 > >>