DEVELOPMENT OF SOCIO-CULTURAL COMPETENCE IN AUDIOVISUAL TEACHING OF GERMAN AS A SECOND FOREIGN LANGUAGE
DOI:
https://doi.org/10.31861/gph2025.852.53-66Keywords:
audiovisual competence, German language, socio-cultural aspect, experiment, questionnaire, media textAbstract
У рамках соціокультурного підходу аудіовізуальну рецепцію розглядають як провідну ментальну діяльність по декодуванню національної, регіональної та надрегіональної соціокультурної фонової інформації. У статті обґрунтовується необхідність виокремлення аудіовізуальної рецепції як одного з різновидів рецептивних видів мовленнєвої діяльності у зв’язку зі збільшенням ролі аудіовізуальної рецепції в процесі задоволення інформаційних потреб індивіда в сучасному медійному просторі. Найбільш ефективним і привабливим матеріалами для вивчення іноземної мови вважаються автентичні відеоматеріали, які дозволяють наочно представити зразки мовленнєвої і немовленнєвої поведінки носіїв мови в різних щоденних ситуаціях спілкування.
Розроблений комплекс лінгвокраїнознавчих завдань з німецької мови сприяє розвитку не тільки іншомовної комунікативної навички студентів, а й соціокультурної, які необхідні для успішного здійснення професійної діяльності в умовах міжкультурного спілкування. Результати експериментального навчання підтвердили гіпотезу про те, що ефективність розвитку навичок аудіовізуальної рецепції збільшується, якщо за методичну домінанту при розробці комплексу завдань до відеоматеріалів виступають проблемні завдання, розроблені на принципах соціокультурного підходу до навчання німецької мови.
Запропонований підхід можна використати при розробці комплексів завдань на матеріалі інших іноземних мов, для студентів, які володіють іноземною мовою як на рівні А2, так й на рівнях В2-С1. Подібні комплекси завдань можуть розроблятися з урахуванням специфіки професійної підготовки фахівців різних напрямів: інженерів, економістів, юристів тощо.
Downloads
References
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ
Басай Н.П. Особливості формування соціокультурної компетентності учнів початкової школи у процесі навчання іноземних мов. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія «Педагогіка. Соціальна робота». 2017. Вип. 2 (41). С. 20-24.
Голуб І. Розкриття соціокультурного потенціалу лексичних одиниць з метою формування соціокультурної компетенції у процесі вивчення іноземних мов. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія: Філологічна. 2014. Вип. 42. С. 197-200.
Калинюк Т.В., Добринчук О.О. Формування соціокультерної компетентності на уроці іноземної мови у контексті цифровізації освіти. Наукові записки НДУ ім. М.Гоголя. 2023. №2. С. 63-72.
Кійко С.В., Кудрявцева О.Д. Формування стратегічних компетентностей студентів з німецької мови як другої іноземної. Вісник Чернівецького університету. Серія: Германська філологія. Чернівці: ЧНУ, 2022. Вип. 841. С. 21-29.
Кійко С.В., Рудницька А. Соціокультурні аспекти формування аудіовізуальних умінь при вивченні німецької мови. Науковий вісник Чернівецького університету. Серія: Германська філологія Чернівці: ЧНУ, 2019. Вип. 815. C. 46–56.
Кійко Ю.Є., Гуцул Хр. Стратегії аудіювання у старшоклас¬ників, які вивчають німецьку мову як другу іноземну: експериментальне дослідження. Науковий вісник Чернівецького університету. Серія: Германська філологія. Чернівці: ЧНУ, 2022. Вип. 841. С. 9-14.
Лісневська А.Л. Аудіовізуалізація у роботі медійника. Медіаландшафт. За ред. проф. А.А. Мазаракі. Том 1. Київ: Державний торговельно-економічний університет, 2023. С. 157-179.
Першукова О.О. Розвиток соціокультурного компонента змісту навчання іноземної мови в європейській шкільній освіті: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.01. Київ, 2002. 220 с.
Biechele B. Film / Video / DVD in Deutsch als Fremdsprache – Bestandsaufnahme und Perspektiven. In: H.Barkowski, A.Wolff (Hrsg.): Umbrüche. Materialien Deutsch als Fremdsprache 76. Regensburg. 2006. S. 309-328.
Biechele B. Praktika im Magisterstudium DaF/DaZ? Implikationen zum Praktikum im Magisterstudiengang „Auslandsgermanistik - DaF/DaZ“ an der Friedrich-Schiller-Universität Jena. In: R.Ehnert, F.G.Königs (Hrsg.): Die Rolle der Praktika in der Lehrerausbildung. Regensburg. 2000. S. 65-80.
Harms M. Augen auf im Fremdsprachenunterricht – psychologische und didaktische Aspekte des Lernens mit Bildmedien. In: S.Duxa, A. Hu & B. Schmenk (Hrsg.) Grenzen überschreiten. Menschen, Sprachen, Kulturen. Festschrift für Inge C. Schwerdtfeger. Tübingen: Narr, 2005. S. 245-256.
Hofstede G., Hofstede G.J, Minkov M. Cultures and organizations: software of the mind, intercultural cooperation and its importance for survival. New York: McGraw-Hill, 2010. 576 p.
Lantolf J. P. Sociocultural Theory and Second Language Learning. Oxford: Univ. Press, 2000. 304 p.
Rost-Roth M. Förderung interkultureller Kompetenzen im Tertiärsprachenunterricht Deutsch nach Englisch. In: G.Neuner, B.Hufeisen (Hrsg.). Mehrsprachigkeitskonzept – Tertiärsprachenlernen – Deutsch nach Englisch. Srausbourg: Counsil of Europe, 2003. S. 51-85.
Schwerdtfeger I. Arbeit mit Filmen im Unterricht Deutsch als Fremdsprache. München: Langenscheidt, 1989. 192 S.
REFERERCES
Basai N.P. (2017) Osoblyvosti formuvannia sotsiokulturnoi kompetentnosti uchniv pochatkovoi shkoly u protsesi navchannia inozemnykh mov [Peculiarities of Formation of Primary School Students' Socio-Cultural Competence in the Process of Foreign Language Teaching]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu. Seriia «Pedahohika. Sotsialna robota». Vol. 2 (41). S. 20-24.
Biechele B. (2000) Praktika im Magisterstudium DaF/DaZ? Implikationen zum Praktikum im Magisterstudiengang „Auslandsgermanistik - DaF/DaZ“ an der Friedrich-Schiller-Universität Jena [Internships in the Master programme DaF/DaZ? Implications for the internship in the master's program "German Studies Abroad - DaF/DaZ" at the Friedrich Schiller University Jena]. In: R.Ehnert, F.G.Königs (Hrsg.): Die Rolle der Praktika in der Lehrerausbildung. Regensburg. S. 65-80.
Biechele B. (2006) Film / Video / DVD in Deutsch als Fremdsprache – Bestandsaufnahme und Perspektiven [Film / Video / DVD in German as a Foreign Language – Inventory and Perspectives]. In: H.Barkowski, A.Wolff (Hrsg.): Umbrüche. Materialien Deutsch als Fremdsprache 76. Regensburg. S. 309-328.
Harms M. (2005) Augen auf im Fremdsprachenunterricht – psychologische und didaktische Aspekte des Lernens mit Bildmedien [Keeping your eyes open in foreign language teaching – psychological and didactic aspects of learning with visual media]. In: S.Duxa, A. Hu & B. Schmenk (Hrsg.) Grenzen überschreiten. Menschen, Sprachen, Kulturen. Festschrift für Inge C. Schwerdtfeger. Tübingen: Narr. S. 245-256.
Hofstede G., Hofstede G.J, Minkov M. (2010) Cultures and organizations: software of the mind, intercultural cooperation and its importance for survival. New York: McGraw-Hill. 576 p.
Holub I. (2014) Rozkryttia sotsiokulturnoho potentsialu leksychnykh odynyts z metoiu formuvannia sotsiokulturnoi kompetentsii u protsesi vyvchennia inozemnykh mov [Revealing the socio-cultural potential of lexical units in order to develop socio-cultural competence in the process of learning foreign languages]. Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu «Ostrozka akademiia». Seriia: Filolohichna. Vol. 42. S. 197-200.
Kalyniuk T.V., Dobrynchuk O.O. (2023) Formuvannia sotsiokulternoi kompetentnosti na urotsi inozemnoi movy u konteksti tsyfrovizatsii osvity [Developing Sociocultural Competence in the Foreign Language Classroom in the Context of Digitalisation of Education]. Naukovi zapysky NDU im. M.Hoholia. Vol. 2. S. 63-72.
Kiyko S.V., Kudriavtseva O.D. (2022) Formuvannia stratehichnykh kompetentnostei studentiv z nimetskoi movy yak druhoi inozemnoi [Formation of students' strategic competences in German as a second foreign language]. Visnyk Chernivetskoho universytetu. Seriia: Hermanska filolohiia. Chernivtsi: ChNU. Vol. 841. S. 21-29.
Kiyko S.V., Rudnytska A. (2019) Sotsiokulturni aspekty formuvannia audiovizualnykh umin pry vyvchenni nimetskoi movy [Socio-cultural aspects of audiovisual skills development in German language learning]. Naukovyi visnyk Chernivetskoho universytetu. Seriia: Hermanska filolohiia Chernivtsi: ChNU. Vol. 815. S. 46-56.
Kiyko Yu.Ye., Hutsul Khr. (2022) Stratehii audiiuvannia u starshoklas¬nykiv, yaki vyvchaiut nimetsku movu yak druhu inozemnu: eksperymentalne doslidzhennia [Listening strategies of high school students learning German as a second foreign language: an experimental study]. Naukovyi visnyk Chernivetskoho universytetu. Seriia: Hermanska filolohiia. Chernivtsi: ChNU. Vol. 841. S. 9-14.
Lantolf J. P. (2000) Sociocultural Theory and Second Language Learning. Oxford: Univ. Press. 304 p.
Lisnevska A.L. (2023) Audiovizualizatsiia u roboti mediinyka [Audiovisualisation in the work of a media professional]. Medialandshaft. Za red. prof. A.A. Mazaraki. Tom 1. Kyiv: Derzhavnyi torhovelno-ekonomichnyi universytet. S. 157-179.
Pershukova O.O. (2002) Rozvytok sotsiokulturnoho komponenta zmistu navchannia inozemnoi movy v yevropeiskii shkilnii osviti [Development of the socio-cultural component of foreign language teaching in European school education]: dys. ... kand. ped. nauk: 13.00.01. Kyiv, 2002. 220 s.
Rost-Roth M. (2003) Förderung interkultureller Kompetenzen im Tertiärsprachenunterricht Deutsch nach Englisch [Promotion of intercultural skills in tertiary language teaching German after English]. In: G.Neuner, B.Hufeisen (Hrsg.). Mehrsprachigkeitskonzept – Tertiärsprachenlernen – Deutsch nach Englisch. Srausbourg: Counsil of Europe. S. 51-85.
Schwerdtfeger I. (1989) Arbeit mit Filmen im Unterricht Deutsch als Fremdsprache [Working with films in the classroom German as a foreign language]. München: Langenscheidt. 192 S.