ВПРОВАДЖЕННЯ “УНІВЕРСАЛЬНОГО ДИЗАЙНУ ДЛЯ НАВЧАННЯ” НА ЗАНЯТТЯХ З ПЕРЕКЛАДУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31861/gph2025.852.106-115

Ключові слова:

універсальний дизайн для навчання, переклад, інклюзивна освіта, методика викладання, мотивація студентів

Анотація

Стаття присвячена дослідженню впровадження концепції Універсальний дизайн для навчання (УДН) у процес викладання перекладу для студентів бакалаврського рівня. У роботі обґрунтовується актуальність застосування УДН в умовах війни, цифровізації та глобалізації, а також розкриваються переваги інклюзивного, гнучкого навчального середовища. Описано методи дослідження, зокрема аналіз і синтез наукових джерел, метод таксономії, індукції, дедукції та описовий метод. Детально проаналізовано три основні керівні принципи УДН: залучення, подання інформації, дію та вираження. Окрему увагу приділено історії виникнення методології, її нейронауковим засадам та структурній організації. У практичній частині наведено конкретні приклади інтеграції принципів УДН у навчальні заняття з перекладу, з акцентом на підвищення мотивації, розвиток самостійності, творчості та співпраці студентів. Окреслено види роботи на парах з перекладу, де студенти змогли проявити активне залучення і високий рівень мотивації. Сюди належать: переклад з аркуша; переклад промов із бази Speech repository (у ході якого актувуються кінестетичний та слуховий стилі навчання); абзацно-фразовий переклад діалогів та здійснення письмового перекладу згідно з стратегічним підходом 5-step translation process”. У результаті було встановлено, що мотивація студентів зростає при наявності вибору в начальному процесі, алгоритму дій у процесі письмового перекладу та  участі у рефлексіях. Стаття доводить ефективність УДН як інструменту створення доступного та результативного освітнього процесу.

Завантажити

Дані для завантаження поки недоступні.

Біографії авторів

  • Олександра НУЗБАН, Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича

    асистент кафедри лінгвістики та перекладу

    факультет іноземних мов

    Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича

     

  • Людмила НІЖНІК, Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича

    асистент кафедри лінгвістики та перекладу

    факультет іноземних мов

  • Микола ПРОХОРОВ, Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича

    асистент кафедри лінгвістики та перекладу

    факультет іноземних мов

Посилання

СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ

Потапенко М. В., Демиденко О. І., Кругляк В. І. Універсальний дизайн у вищих освітніх закладах: особливості підходів та викладання. Педагогічна Академія: наукові записки, 2025. № 16. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://pedagogical-academy.com/index.php/journal/article/ view/791?utm_source=chatgpt.com

5-Step Translation Process. URL: https://www.youtube.com/watch?v=tzlIcW_9FoI

CAST. Until Learning Has No Limits. Available at: https://udlguidelines.cast.org/more/research-evidence/

Experience the Wonder of Learning. URL: https://www.tlc-mtss.com/udl

Kabanets M. Promoting inclusive excellence through Universal Design for Learning in Ukrainian Universities. Peers.international, the open peer review platform. URL: https://peers.international/paper/promoting-inclusive-excellence-through-universal-design-learning-ukrainian-universities?utm_source=chatgpt.com

Speech repository. URL: https://speech-repository.webcloud.ec.europa.eu/

The Glossary of Education reform. URL: https://www.edglossary.org/student-engagement/

REFERENCES

5-Step Translation Process. URL: https://www.youtube.com/watch?v=tzlIcW_9FoI

CAST. Until Learning Has No Limits. Available at: https://udlguidelines.cast.org/more/research-evidence/

Experience the Wonder of Learning. URL: https://www.tlc-mtss.com/udl

Kabanets M. Promoting inclusive excellence through Universal Design for Learning in Ukrainian Universities. Peers.international, the open peer review platform. URL: https://peers.international/paper/promoting-inclusive-excellence-through-universal-design-learning-ukrainian-universities?utm_source=chatgpt.com

Potapenko M. V., Demydenko O. I., Kryhliak V. I. Universalnyy dyzain u vyshchykh osvitnikh zakladakh: osoblyvosti pidhodiv ta vykladannia. Pedahohichna Akademiia: naukovi zapysky, 2025. Issue 16. URL: https://pedagogical-academy.com/index.php/journal/article/view/ 791?utm_source=chatgpt. com

Speech repository. URL: https://speech-repository.webcloud.ec.europa.eu/

The Glossary of Education reform. URL: https://www.edglossary.org/student-engagement/

Завантаження


Переглядів анотації: 7

Опубліковано

2025-06-10

Як цитувати

ВПРОВАДЖЕННЯ “УНІВЕРСАЛЬНОГО ДИЗАЙНУ ДЛЯ НАВЧАННЯ” НА ЗАНЯТТЯХ З ПЕРЕКЛАДУ. (2025). Науковий вісник Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича. Серія: Германська філологія, 852, 106-115. https://doi.org/10.31861/gph2025.852.106-115

Схожі статті

1-10 з 149

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.

Статті цього автора (цих авторів), які найбільше читають