ВПРОВАДЖЕННЯ “УНІВЕРСАЛЬНОГО ДИЗАЙНУ ДЛЯ НАВЧАННЯ” НА ЗАНЯТТЯХ З ПЕРЕКЛАДУ
DOI:
https://doi.org/10.31861/gph2025.852.106-115Ключові слова:
універсальний дизайн для навчання, переклад, інклюзивна освіта, методика викладання, мотивація студентівАнотація
Стаття присвячена дослідженню впровадження концепції “Універсальний дизайн для навчання” (УДН) у процес викладання перекладу для студентів бакалаврського рівня. У роботі обґрунтовується актуальність застосування УДН в умовах війни, цифровізації та глобалізації, а також розкриваються переваги інклюзивного, гнучкого навчального середовища. Описано методи дослідження, зокрема аналіз і синтез наукових джерел, метод таксономії, індукції, дедукції та описовий метод. Детально проаналізовано три основні керівні принципи УДН: залучення, подання інформації, дію та вираження. Окрему увагу приділено історії виникнення методології, її нейронауковим засадам та структурній організації. У практичній частині наведено конкретні приклади інтеграції принципів УДН у навчальні заняття з перекладу, з акцентом на підвищення мотивації, розвиток самостійності, творчості та співпраці студентів. Окреслено види роботи на парах з перекладу, де студенти змогли проявити активне залучення і високий рівень мотивації. Сюди належать: переклад з аркуша; переклад промов із бази Speech repository (у ході якого актувуються кінестетичний та слуховий стилі навчання); абзацно-фразовий переклад діалогів та здійснення письмового перекладу згідно з стратегічним підходом “5-step translation process”. У результаті було встановлено, що мотивація студентів зростає при наявності вибору в начальному процесі, алгоритму дій у процесі письмового перекладу та участі у рефлексіях. Стаття доводить ефективність УДН як інструменту створення доступного та результативного освітнього процесу.
Завантажити
Посилання
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ
Потапенко М. В., Демиденко О. І., Кругляк В. І. Універсальний дизайн у вищих освітніх закладах: особливості підходів та викладання. Педагогічна Академія: наукові записки, 2025. № 16. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://pedagogical-academy.com/index.php/journal/article/ view/791?utm_source=chatgpt.com
5-Step Translation Process. URL: https://www.youtube.com/watch?v=tzlIcW_9FoI
CAST. Until Learning Has No Limits. Available at: https://udlguidelines.cast.org/more/research-evidence/
Experience the Wonder of Learning. URL: https://www.tlc-mtss.com/udl
Kabanets M. Promoting inclusive excellence through Universal Design for Learning in Ukrainian Universities. Peers.international, the open peer review platform. URL: https://peers.international/paper/promoting-inclusive-excellence-through-universal-design-learning-ukrainian-universities?utm_source=chatgpt.com
Speech repository. URL: https://speech-repository.webcloud.ec.europa.eu/
The Glossary of Education reform. URL: https://www.edglossary.org/student-engagement/
REFERENCES
5-Step Translation Process. URL: https://www.youtube.com/watch?v=tzlIcW_9FoI
CAST. Until Learning Has No Limits. Available at: https://udlguidelines.cast.org/more/research-evidence/
Experience the Wonder of Learning. URL: https://www.tlc-mtss.com/udl
Kabanets M. Promoting inclusive excellence through Universal Design for Learning in Ukrainian Universities. Peers.international, the open peer review platform. URL: https://peers.international/paper/promoting-inclusive-excellence-through-universal-design-learning-ukrainian-universities?utm_source=chatgpt.com
Potapenko M. V., Demydenko O. I., Kryhliak V. I. Universalnyy dyzain u vyshchykh osvitnikh zakladakh: osoblyvosti pidhodiv ta vykladannia. Pedahohichna Akademiia: naukovi zapysky, 2025. Issue 16. URL: https://pedagogical-academy.com/index.php/journal/article/view/ 791?utm_source=chatgpt. com
Speech repository. URL: https://speech-repository.webcloud.ec.europa.eu/
The Glossary of Education reform. URL: https://www.edglossary.org/student-engagement/