ДОМЕН MENSCH: КОНЦЕПТУАЛЬНЕ НАПОВНЕННЯ У ХУДОЖНЬОМУ ТА МЕДІЙНОМУ ДИСКУРСАХ
DOI:
https://doi.org/10.31861/gph2024.850-851.64-73Ключові слова:
концепт, парцела, домен, худодній дискурс, медійний дискурс, лексема, вербалізаториАнотація
Дослідження присвячено аналізу концепту MENSCH у німецькомовному художньому та медійному дискурсах з позицій когнітивної лінгвістики.
Аналіз концептуального наповнення домену Mensch у німецькомовному художньому та медійному дискурсах здійснено в рамках антропоцентричного підходу: центр – людина, периферія – оточуючі предмети, які класифікуються особистістю з урахуванням її інтересів, знань, статусу etc..
Метою роботи є виокремлення парцел профілювання концепту MENSCH, його етноспецифічних ознак і найбільш репрезентативних складових у художньому та медійному дискурсах.
Перший етап дослідження спрямовувався на виокремлення всіх вербалізаторів концепту MENSCH у тематично-завершених та прагматично-об’єднаних текстових уривках. Другий етап включав групування концептів у відповідні семантичні категорії – парцели. Наступний етап спрямований на детальний розгляд доменів для формування поняттєвої структури домену Mensch.
На основі корпусу DWDS-Kernkorpus (13678 вербалізоторів із лексемою Mensch) виділено 4 ключові парцели: (1) Soziales Wesen (Соціальна істота): включає такі домени, як праця, професія, соціальна роль, відносини, національність; (2) Physisches Wesen (Фізична істота): охоплює статеві та вікові характеристики, частини тіла, фізіологічний стан; (3) Emotionales Wesen (Емоційна істота): пов’язана з почуттями, звичками та пристрастями людини; (4) Intelligentes Wesen (Інтелектуальна істота): стосується розумової діяльності, мислення, комунікації.
Основні концепти, такі як ARBEIT, GEFÜHLE, KÖRPERTEILE, SOZIALE ROLLE, RELIGION та інші, формують багатошарову когнітивну матрицю.
Дослідження демонструє, що домен MENSCH у німецькій мові об’єднує концепти спрямовані на розуміння людини як соціально й інтелектуально розвиненої істоти, здатної до абстрактного мислення та творчої діяльності.
Перспективу дослідження вбачаємо у спробі встановити міжконцептуальні кореляції, що відтворять певні ментальні залежності та конструювати кореляційні зв’язки метаконцепту MENSCH.
Завантажити
Посилання
Zvyagin G.O. Vyyav katehoriyi porivnyannya u strukturi khudozhnʹoho movlennya Hryhora Tyutyunnyka [Identified Categories of Comparison in the Structure of Hryhor Tyutyunnyk's Artistic Speech]. General issues of linguistics and literature. 2015. Vol. 53. Pp. 107–109.
Karabin U.M. Komparatyvni frazeolohichni odynytsi: emotsiynoekspresyvnyy ta strukturno-semantychnyy aspekty. [Comparative Phraseological Units: Emotional Expressive and Structural-Semantic Aspects]. Germanic Philology. Journal of Yuriy Fedkovych Chernivtsi National University. 2013. Issue 668. Pp. 35–45.
Kolisnychenko T. V., Koropatnitska T. P. Metakhton TOURISM: freymova model. [Metathon TOURISM: Frame Model]. Scientific journal Scientific notes of V. I. Vernadsky Taurida National University", Series: "Philology. Journalism". Pp. 159-164. DOI: https://doi.org/10.32838/2710-4656/2021.3-1/27
Mizin K.I. Komparatyvna frazeolohiya [Comparative Phraseology]. Kremenchuk: PP Shcherbatykh, 2007. 168 p.
Osovska I.M. uchasnyy nimetsʹkomovnyy simeynyy dyskurs: mentalʹnyy i verbalʹnyy resurs [Contemporary German-Language Family Discourse: a Mental and Verbal Resource]. Chernivtsi: RODOVID, 2013. 401 p.
Prykhodko A.M. Dyskursolohiya kontseptu vs kontseptolohiya dyskursu [Concept Discourse vs Discourse Concept]. The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series “PHILOLOGY”. 2007. No. 782. P. 66–72.
Kolisnichenko T., Osovska I., Tomniuk L. Exploring Concepts of the English-Language Tourism Advertising Discourse in Pre-Pandemic and Pandemic Times. East European Journal of Psycholinguistics. Lesya Ukrainka Volyn National University. Lutsk. 2022. Vol. 9 No. 1. P. 57–75. DOI: https://doi.org/10.29038/eejpl.2022.9.1.kol