Генеративні ШІ-технології як інструмент контрнаративів російській пропаганді

Автор(и)

  • Василь Баранець Аспірант кафедри кафедри міжнародних відносин та суспільних комунікацій Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича Автор https://orcid.org/0009-0003-8096-5821
  • Іван Осадца Кандидат політичних наук, доцент кафедри міжнародних відносин та суспільних комунікацій Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича Автор https://orcid.org/0000-0001-5593-5944

DOI:

https://doi.org/10.31861/mediaforum.2025.16.48-58

Ключові слова:

генеративний ШІ, Україна, ЄС, політична комунікація, міжнародні відносини, дезінформація, російська пропаганда, контрнаратив, LLM, deepfake

Анотація

У статті досліджено можливості використання генеративних технологій штучного інтелекту як інструменту контрнаративної боротьби з російською пропагандою в умовах повномасштабної війни. Проаналізовано методологічні підходи до вивчення ШІ у сфері міжнародних комунікацій, визначено характерні риси інформаційної війни як середовища для експлуатації генеративного ШІ. Особливу увагу приділено практикам українських державних та громадських ініціатив, які використовують генеративні ШІ для створення фактологічних, емоційно релевантних та мультимодальних контрнаративів. У роботі висвітлено етичні та правові обмеження такого використання, зокрема ризики втрати довіри, проблеми прозорості алгоритмів і межі легітимної інформаційної оборони. Запропоновано перспективи подальших досліджень у сфері регулювання, стратегічної комунікації та розвитку алгоритмічного довір’я в демократичних суспільствах.

Завантажити

Дані для завантаження поки недоступні.

Посилання

1. Avdieieva T (2024). Yak Rosiia vykorystovuie ShI dlia stvorennia feikiv, ta yak yikh rozpiznaty. Hromadske radio. URL: https://hromadske.radio/news/2024/09/09/yak-rosiia-vykorystovuie-shi-dlia-stvorennia-feykiv-ta-iak-ikh-rozpiznaty (in Ukrainian).

2. Hembik O. (2025). Dezinformatsiia y ShI: yak rosiiska propahanda distalas chatbotiv. URL: https://www.sestry.eu/statti/manipulyaciyi-u-merezhi-yak-rosiyska-dezinformaciya-distalasya-chatbotiv (in Ukrainian).

3. Kabinet Ministriv Ukrainy (2025). Bezpechnyi ShI dlia milioniv ukraintsiv. URL: https://www.kmu.gov.ua/news/bezpechnyi-shi-dlia-milioniv-ukraintsiv-ukraina-pidpysala-ramkovu-konventsiiu-pro-shtuchnyi-intelekt-ta-prava-liudyny (in Ukrainian).

4. Lytvynov V. (2024). Yak Ukraina vykorystovuie ShI u viini z Rosiieiu. URL: https://texty.org.ua/fragments/112210/yak-ukrayina-vykorystovuye-shtuchnyj-intelekt-u-vijni-z-rosiyeyu-the-economist (in Ukrainian).

5. MediaMaker (2025). Yak rosiiska propahanda manipuliuie shtuchnym intelektom. URL: https://mediamaker.me/shi-zhertva-dezinformacziyi-yak-rosijska-propaganda-navchylasya-manipulyuvaty-shtuchnym-intelektom-16206 (in Ukrainian).

6. Ornatskyi A (2024). Yak pratsiuie War of Words – novyi ShI-instrument dlia analizu rosiiskoi propahandy. Detector Media. URL: https://detector.media/infospace/article/228955/2024-06-30-yak-pratsyuie-war-of-words-novyy-shi-instrument-dlya-analizu-rosiyskoi-propagandy (in Ukrainian).

7. RBK Ukraina (2024). Rosiia vykorystovuie shtuchnyi intelekt dlia dezinformatsii. URL: https://www.rbc.ua/rus/news/rosiya-vikoristovue-shtuchniy-intelekt-dezinformatsiyi-1729204517.html (in Ukrainian).

8. Sydorskyi V (2023). Yak za dopomohoiu AI protydiiaty rosiiskii dezinformatsii. URL: https://dou.ua/forums/topic/44993 (in Ukrainian).

9. Ukrinform (2024). Rosiia vykorystovuie ShI tekhnolohiiu OpenAI dlia poshyrennia propahandy proty Ukrainy. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-world/3869959-rosia-vikoristovue-sitehnologiu-openai-dla-posirenna-propagandi-proti-ukraini.html (in Ukrainian).

10. Brandt J. (2023). Propaganda, foreign interference, and generative AI. Brookings Institution. URL: https://www.brookings.edu/articles/propaganda-foreign-interference-and-generative-ai

11. Ezzeddine F, Luceri L, Ayoub O, Sbeity I, Nogara G, Ferrara E, Giordano S (2022). Exposing Influence Campaigns in the Age of LLMs: A Behavioral Based AI Approach to Detecting State Sponsored Trolls. arXiv preprint. URL: https://arxiv.org/abs/2210.08786

12. Goldstein J A, Sastry G, Musser M, DiResta R, Gentzel M, Sedova K (2023). Generative Language Models and Automated Influence Operations: Emerging Threats and Potential Mitigations. arXiv preprint. URL: https://arxiv.org/abs/2301.04246

13. Kuznetsova E, Makhortykh M, Vziatysheva V, Stolze M, Baghumyan A, Urman A (2023). In Generative AI we Trust: Can Chatbots Effectively Verify Political Information? arXiv preprint. URL: https://arxiv.org/abs/2312.13096

14. Majchrzak A (2023). Russian disinformation and the use of images generated by artificial intelligence (deepfake) in the first year of the invasion of Ukraine. Media Biznes Kultura 1(14). URL: https://ejournals.eu/pliki_artykulu_czasopisma/pelny_tekst/01936778-4cef-7088-b5be-d63c9c99d02b/pobierz

15. Marushchak A., Petrov S., Khoperiya A. (2025). Countering AI-powered disinformation through national regulation: learning from the case of Ukraine. Front. Artif. Intell. 7:1474034. https://doi.org/10.3389/frai.2024.1474034

16. Menn J, Zakrzewski C (2025). Russia seeds chatbots with lies. Washington Post. URL: https://www.washingtonpost.com/technology/2025/04/17/llm-poisoning-grooming-chatbots-russia

17. Sadeghi M S (2025). AI and Data Voids: How Propaganda Exploits Gaps in Online Information. Lawfare. URL: https://www.lawfaremedia.org/article/ai-and-data-voids--how-propaganda-exploits-gaps-in-online-information

18. Sprenkamp K, Jones D G, Zavolokina L (2023). Large Language Models for Propaganda Detection. arXiv preprint. URL: https://arxiv.org/abs/2310.06422

19. Wack M., Ehrett C., Linvill D., Warren P. (2025). Generative propaganda: Evidence of AI’s impact from a state-backed disinformation campaign. PNAS Nexus 4(4). April 2025. https://doi.org/10.1093/pnasnexus/pgaf083

Завантаження


Переглядів анотації: 29

Опубліковано

2025-06-30

Як цитувати

Баранець, В., & Осадца, І. (2025). Генеративні ШІ-технології як інструмент контрнаративів російській пропаганді. Медіафорум : аналітика, прогнози, інформаційний менеджмент, 16, 48-58. https://doi.org/10.31861/mediaforum.2025.16.48-58

Статті цього автора (цих авторів), які найбільше читають