ВИКОРИСТАННЯ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ У ВИВЧЕННІ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ ЯК ДРУГОЇ
DOI:
https://doi.org/10.31861/gph2025.855-856.31-40Ключові слова:
штучний інтелект, вивчення іноземної мови, переваги, ризики, інструментиАнотація
У статті досліджується вплив використання інструментів штучного інтелекту на процес вивчення англійської мови як другої іноземної у вищій школі. Актуальність теми роботи зумовлена зростаючою тенденцією використання студентами інструментів ШІ для виконання домашніх завдань, створення презентацій, написання текстів та організації інших аспектів навчального процесу. Метою дослідження є аналіз рівня використання інструментів ШІ студентами, його вплив на формування мовних компетентностей та виокремлення ключових переваг і ризиків. У роботі застосовані метод анкетування з використанням шкали Лайкерта, а також кількісний, якісний і порівняльний аналіз. Опитування складалося з 5 блоків запитань і кейсів. 122 студенти економічного факультету і факультету педагогіки, психології та соціальної роботи були залучені в опитування. Результати дослідження засвідчили, що всі респонденти використовують ШІ у навчанні англійської мови. Найчастіше ШІ застосовується для перекладу, підготовки усних висловлень, написання текстів, створення презентацій та опрацювання граматики. Найпопулярнішими інструментами є ChatGPT, Google Translate, Grammarly та Canva AI. Дані самооцінювання показують, що студенти вважають ШІ ефективним і зручним інструментом, який підвищує швидкість виконання завдань, проте більшість респондентів вважає, що ШІ не впливає на їхню мотивацію та розвиток мовленнєвих навичок. Серед ризиків респонденти відзначають залежність від технологій, можливі помилки ШІ, зниження критичного мислення та загрозу академічній доброчесності. Висновки дослідження підтверджують, що студенти активно використовують різні ШІ технології у повсякденній навчальній практиці; використання ШІ у вивченні англійської мови підвищує ефективність навчання, особливо у сфері письма, лексики, виконанні домашніх завдань та самостійної роботи. Однак, незважаючи на очевидні переваги, існують ризики надмірної залежності, зниження академічної доброчесності та послаблення критичного мислення. ШІ має значний дидактичний потенціал, однак його застосування потребує педагогічного супроводу та усвідомленого використання. Тому інтеграція ШІ в освітній процес має бути виваженою, контрольованою та педагогічно обґрунтованою.
Завантажити
Посилання
Androshchuk, A.H., Malyuha, O.S. Vykrystannia shtuchnoho intelektu u vyshchii osviti: stan i tendentsii. [The Use of Artificial Intelligence in Higher Education: Status and Trends]. International Science Journal of Education and Linguistics. 2024. Vol. 3. № 2. P. 27–35. https://doi.org/10.46299/j.isjel.20240302.04
Astapova, T. O., & Izotova, L. I. (2025). Vykorystannia shtuchnoho intelektu u vykladanni inozemnykh mov u zakladakh vyshchoi osvity [The use of artificial intelligence in teaching foreign languages in higher education institutions.] Profesiino-prykladni dydaktyky, 1, 34–38. https://doi.org/10.37406/2521-6449/2025-1-5
Chukwuere, J. E. (2024). The use of ChatGPT in higher education: The advantages and disadvantages. https://arxiv.org/abs/2403.19245. https://doi.org/10.48550/arXiv.2403.19245
Holovatska, Nataliia Impact of Blended Learning on Studying English as a Foreign Language. East European Journal of Psycholinguistics. (2023). Lutsk: Lesya Ukrainka Volyn National University. Vol.10, No1. Pp. 24–35. https://doi.org/10.29038/eejpl.2023.10.1.hol
Kademiia, M., Vizniuk, I., Polishchuk, A., & Dolynnyi, S. Vykrystannia shtuchnoho intelektu u vyvchenni inozemnoi movy zdobuvachamy osvity. [The Use of Artificial Intelligence in Foreign Language Learning by Students]. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology Theory Experience Problems, 2022. P. 153–163. https://doi.org/10.31652/2412-1142-2022-63-153-163
Katinskaia, A. (2025). An overview of artificial intelligence in computer-assisted language learning. https://doi.org/10.48550/arXiv.2505.02032
Owoc, M.L., Sawicka, A., Weichbroth, P. (2021). Artificial Intelligence Technologies in Education: Benefits, Challenges and Strategies of Implementation. In: Owoc, M.L., Pondel, M. (eds) Artificial Intelligence for Knowledge Management. AI4KM 2019. IFIP Advances in Information and Communication Technology, vol 599. Springer, Cham. Pp. 37–58. https://doi.org/10.1007/978-3-030-85001-2_4
Spivakovska, Ye., & Bybyk, T. Vykorystannia ShI u vyvchenni dyscypliny «Krainoznavstvo». [The Use of AI in the Study of the Discipline "Country Studies"]. Zbirnyk naukovykh prats "Pedahohichni nauky". 2025. № 108. S. 75–81. https://doi.org/10.32999/ksu2413-1865/2024-108-11
Woo, J. H., & Choi, H. (2021). Systematic Review for AI-based Language Learning Tools. Journal of Digital Contents Society 22 (11). Pp. 1,783 – 1,792. 10.48550/arXiv.2111.04455
Yunina, O. (2023). Artificial intelligence tools in foreign language teaching in higher education institutions. The Modern Higher Education Review, 2023. Vol.8. Pp. 77–90. https://doi.org/10.28925/2617-5266.2023.85
Zhukevych, I., & Spiricheva, O. Transformation of foreign language learning: artificial intelligence as a tool for developing students’ language skills. International Science Journal of Education & Linguistics, 2024. Vol. 3 (3). Pp. 45–55. https://doi.org/10.46299/j.isjel.20240303.06



