ТЕРМІНИ ТА ДИСКУРС ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ У БРИТАНСЬКИХ УНІВЕРСИТЕТАХ
DOI:
https://doi.org/10.31861/gph2025.855-856.50-61Ключові слова:
інклюзивна освіта, дискурс, терміносистема, британські університети, освітня політика, академічна культураАнотація
У статті розглянуто особливості термінології та дискурсу інклюзивної освіти у вищій школі Великої Британії. Проаналізовано ключові поняття, що формують сучасне розуміння інклюзії в освітньому середовищі університетів, зокрема такі, як diversity, equity, accessibility, inclusive learning environment. Методологічну основу становить дискурс-аналіз і порівняльне вивчення академічних та політичних текстів, що визначають принципи інклюзії у британських університетах. Визначено специфіку використання інклюзивної лексики в академічному дискурсі, а також простежено взаємозв’язок між мовними засобами та ціннісними орієнтирами освітньої політики. Результати дослідження свідчать, що дискурс інклюзії сприяє розвитку соціально відповідальної академічної культури, посиленню інституційної підтримки студентів з різними освітніми потребами та реалізації принципів рівності й доступності у вищій освіті.
Завантажити
Посилання
Horyshna, N. M. Inclusive Education: Approaches to Understanding and Challenges of Development. 2020. 7 p. DOI: 10.5281/zenodo.373064224. URL: https://visnyk.chnpu.edu.ua/index.php/ visnyk/ article/download/74/75/144
Davydenko, H. V. Digital Inclusion and Accessibility: Social Digitalization : Monograph. Vinnytsia: TVORY, 2023. 240 p. ISBN 978-617-552-348-3. URL: https://vsei.vn.ua/images/ Doc/Nauka/Inclusivna_osvita/cifrova-inklyuziya-ta-dostupnist-socialna-didzhitalizaciya.pdf
Inclusive Practices of EU Countries and Ukraine in Preparing Children for Social Interaction : Manual / ed. Vinnytsia, 2024. URL: https://www.researchgate.net/ publication/ 383122848_ Inkluzivni_praktiki_krain_ES_ta_Ukraini_z_pidgotovki_ditej_do_socialnoi_vzaemodii_Posibnik_Vinnica_2024
Kolisnichenko, N., & Kholod, M. Home (Family) and Inclusive Education: The Experience of the United Kingdom for Ukraine. National Interests of Ukraine: Scientific and Practical Journal, 2024, No. 4(4), pp. 503–510. DOI: 10.52058/3041-1793-2024-4(4)-503-510. URL: https://perspectives.pp.ua/index.php/niu/article/view/16222
Kolupaieva, A. A., & Taranchenko, O. M. Inclusive Education: From Fundamentals to Practice : Monograph. Kyiv: ATOPOL LLC (Series “Inclusive Education”), 2016. 152 p. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/719179/1/
Kulbida, S. V. Inclusive Education of Persons with Special Educational Needs in the European Experience. Education of Persons with Special Needs: Ways of Development; Collection of Scientific Papers, 2024, No. 2(25), pp. 108–123. DOI: 10.33189/epsn.v2i25.259. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744001/1/2%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%2C%202024%2B%2B.pdf
Ministry of Education and Science of Ukraine. Inclusive Education : Textbook / comp. and ed. Kyiv: Ministry of Education and Science of Ukraine, 2018. 128 p. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/inkluzyvne-navchannya/posibniki/inklyuziyavnz.pdf
University College London (UCL). Centre for Inclusive Education. London: University College London,. URL: https://www.ucl.ac.uk/ioe/departments-and-centres/ucl-centre-inclusive-education?utm_source
University College London (UCL). Inclusive Dialogue: Education Tutors’ Guide – Facilitating Constructive Discourse. London: University College London, 2023. URL: https://www.ucl.ac.uk/teaching-learning/publications/2023/nov/inclusive-dialogue-education-tutors-guide-facilitating-constructive-discourse#Strategies
University of Cambridge. How we talk about disability / Inclusive teaching and learning / inclusive interviews / Neurodiversity Screening Service. Cambridge: Disability Resource Centre, University of Cambridge, URL: https://www.disability.admin.cam.ac.uk/working-disabled-students/how-we-talk-about-disability
University of Cambridge. How we talk about disability / Inclusive teaching and learning / inclusive interviews / Neurodiversity Screening Service. Cambridge: Disability Resource Centre, University of Cambridge, URL: https://www.disability.admin.cam.ac.uk/working-disabled-students/inclusive-teaching-and-learning
University of Cambridge. How we talk about disability / Inclusive teaching and learning / inclusive interviews / Neurodiversity Screening Service. Cambridge: Disability Resource Centre, University of Cambridge, URL: https://www.disability.admin.cam.ac.uk/working-disabled-students/inclusive-interviews
University of Cambridge. How we talk about disability / Inclusive teaching and learning / inclusive interviews / Neurodiversity Screening Service. Cambridge: Disability Resource Centre, University of Cambridge, URL: https://www.disability.admin.cam.ac.uk/how-get-support/neurodiversity-screening-service?utm_source
University of Edinburgh. MSc Inclusive Education (programme description). Edinburgh: University of Edinburgh,. URL: https://study.ed.ac.uk/programmes/postgraduate-taught/378-inclusive-education?utm_source
University of Exeter. Accessible Teaching and Learning Policy (ATLP). Exeter: University of Exeter. URL: https://www.exeter.ac.uk/v8media/specificsites/tqa/Accessible_Teaching_and_ Learning_Policy.pdf?utm_
University of Exeter. Inclusion – Support / Training / Teaching. Exeter: University of Exeter,. URL: https://www.exeter.ac.uk/departments/inclusion/support/training/teaching/?utm_
University of Manchester. Equality, Diversity and Inclusion Policy. Manchester: University of Manchester. URL: https://documents.manchester.ac.uk/display.aspx?DocID=8361& utm _source
University of Oxford. IncludED: A guide to inclusive teaching. Oxford: Centre for Teaching & Learning, University of Oxford, URL: https://www.ctl.ox.ac.uk/included-a-guide-to-inclusive-teaching?utm_source
University of Oxford. Neurodivergent Education for Students, Teaching & Learning (NESTL) Toolkit. Oxford: Department of Education, University of Oxford, 2024. URL: https://www.education.ox.ac.uk/project/neurodivergent-education-for-students-teaching-learning-nestl/



