Релігійна ідентичність у системі цивілізаційних цінностей
DOI:
https://doi.org/10.31861/mediaforum.2022.11.180-196Ключові слова:
ідентичність, релігія, цивілізація, конфесія, антропологія, культураАнотація
У статті дається визначення релігійної ідентичності. Зазначається, що це форма колективної та індивідуальної самосвідомості, побудованої на усвідомленні своєї приналежності до певної релігії і формує уявлення про себе і в світі за допомогою відповідних релігійних догм. Вона – фіксування тотожності суб’єкта в сенсі
придбання за допомогою релігії власного екзистенціального досвіду при суб’єктивному усвідомленні своєї приналежності до того чи іншого релігійного співтовариства.
Зазначається, що історично релігійна ідентичність була однією з перших форм ідентичностей. Обряди, релігійні ритуали, практики в давніх і традиційних спільнотах є важливими структурними елементами функціонування соціальних систем. Водночас сьогодні на перше місце вийшли інші види етнокультурних ідентифікацій. Акцентується увага на чотирьох типах православної ідентичності, які проявляють себе у публічному просторі і поза інституціональній, груповій, індивідуально-особистісній і соціально-
особистісній. Не оминається в статті й антропологічна сутність релігійної ідентичності. Сучасне православне вчення про людину,
базуючись на традиції Святого Письма, має три основних складових, інакше три лінії розвитку проблеми людини: склад (структура) людини, образ і подібність Бога в людині, призначення людини. наголошується також на тому, що релігійна ідентичність пов’язана з системою цивілізаційних цінностей. Будь-яка цивілізація виникає на підставі культури, а її ядром виступають цінності, в першу чергу релігійні.
Завантажити
Посилання
Bilchenko E. 2009. Monocultural, multicultural and transcultural identity: comparative discourse // http://ikt.at.ua/load/12-1-0-199
Boychuk S. 2018. Religion and civilization: the understanding of religion in the philosophy of history of A. J. Toynbee in the context of the civilizational approach // https://cyberleninka.ru/article/n/religiya-i-tsivilizatsiya-ponimanie-religii-v-filosofii-istorii-a-dzh-toynbi-v-kontekste-tsivilizatsionnogo-podhoda
Devastation. 2013: Vol. I: The European Rimlands 1912-1938. Oxford. 576 s. // https://books.google.com.ua/books
Yemelyanenko E. 2016. Religious identity and marginality as an integrative core of national self-determination in Ukraine // Gilea: Scientific Bulletin. P. 185.
Lorgus A. Pravoslavnaja antropologija. Kurs lekcij [Orthodox anthropology. A course of lectures] // http://azbyka.ru/pravoslavnaya-antropologiya.html
Papayani I. 2010. The phenomenon of religious identity in the context of philosophical and religious discourse // Author’s abstract of the dissertation for obtaining the scientific degree of Candidate of Philosophical Sciences. K.: H. S. Skovoroda Institute of Philosophy. 16 p.
Protsyuk R. 2004. Religious identity of the nation as a factor in the formation of civil society // Bulletin of Lviv University. Philosophical Sciences. Issue 6. P. 122-130.
Christmas message of the Metropolitan of Kyiv and All Ukraine Epiphany to His Holiness the archpastors, God-loving shepherds, honest monasticism and all the Orthodox faithful of Ukraine. 2020 // Word of Enlightenment. January. 1-2.
Sagan O. 1999. Ethnoconfessional specificity of religiosity in Ukraine // Ukrainian religious studies. No. 12. РР. 96-97, 98-101.
The Intent of Toynbee’s History.1961. Chicago: Loyola University Press. 224 р.
Freud Z. 2014. Mass Psychology and Analysis of Human Self. M.: Academic Project.
Khomenko S., Chervonenko V. 2019. Patriarch of the OCU Metropolitan Epiphany: «God is where there is love and truth.» The full text of the interview // Ukrainian service of the BBC. 01.03.
Jung K. 2014. Psychology and religion. St. Petersburg: Izdatelstvo RHGA.
Yuriy M. 2006. Religious Studies. K.: Dakor, 2006. P. 146-171.