THE NOMINATIVE FIELD OF THE CONCEPT PSYCHOTRAUMA IN ENGLISH-LANGUAGE SCIENTIFIC DISCOURSE
DOI:
https://doi.org/10.31861/gph2025.855-856.156-165Keywords:
cognitive linguistics, structural-field modelling, concept, discourse, lexico-semantic analysis, lexico-thematic groups, peripheral and nuclear nominationAbstract
The article is devoted to the reconstruction of the nominative field of the concept PSYCHOTRAUMA in the English-language scientific discourse with the aim of providing a detailed description of its internal structure, semantic organization, and principles of terminological representation. The purpose of the study is to identify the lexical units that verbalize the phenomenon of psychotrauma in the academic domain and to model their hierarchy in accordance with the nucleus-periphery structure, which makes it possible to reveal the systemic regularities of conceptualizing this multidimensional phenomenon. The methodological framework includes structural-semantic, contextual-interpretative, componential, and comparative methods implemented within the intra-textual and trans-textual levels of the DIMEAN model, ensuring a comprehensive approach to the analysis of the terminological material.
The empirical basis consists of a corpus of 868 nominative units selected through continuous analysis of the full text of the scientific article Road to resilience: From traumatic experiences to psychopathologies (2022), which reflects current tendencies in psychotraumatology and contains a substantial amount of relevant terminology.
As a result of the material analysis, 21 lexico-semantic groups were identified and integrated into six macrogroups representing key directions in the conceptualization of psychotrauma: etiological and contextual factors, psychopathological consequences, mechanisms of resilience, diagnostic approaches, therapeutic interventions, and sociocultural determinants.
The internal structure of the nominative field demonstrates a clear differentiation between the nucleus, the near periphery, and the far periphery: the nucleus comprises definitional and conceptually stable terms; the near periphery specifies structural and clinical characteristics of trauma; whereas the far periphery encompasses interpretative and contextually marked nominations reflecting interdisciplinary perspectives on the phenomenon.
Downloads
References
Ahmad, J. (2012). Stylistic Features of Scientific English: A Study of Scientific Research Articles. English Language and Literature Studies, 2(1), 47–55.
Bahrii, O. (2010). Naukova dyskusiia: dyskursyvni ta prahmarytorychni kharakterystyky (na materiali anhlomovnykh statei seredyny XX – pochatku XXI storich) [Наукова дискусія: дискурсивні та прагмариторичні характеристики (на матеріалі англомовних статей середини ХХ – початку ХХІ сторіч.) .]. Unpublished extended abstract of dissertation. Kyiv.
Bodnar, I. (2019). The structure of the nominative field of the domain of education in English. International Humanitarian University Herald. Philology, 2(43), 61–64. https://doi.org/10.32841/2409-1154.2019.43.2.16
Chekareva, Ye. (2017). Kontseptualni sfery prostoru i chasu v leksyko-semantychnii systemi davnohretskoi movy (prostorovo-chasovyi aspekt) [Концептуальні сфери простору і часу в лексико-семантичній системі давньогрецької мови (просторово-часовий аспект)]. Kharkiv: Kharkivskyi natsionalnyi universytet imeni V. N. Karazina.
Drich, Yu. S. (2014). Nominatyvne pole kontseptu ‘radist’ / ‘pechal’ v ukrainskii movi: etymoloho-kulturolohichnyi aspekt [Номінативне поле концепту ‘РАДІСТЬ’/ ‘ПЕЧАЛЬ’ в українській мові: етимолого-культурологічний аспект]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 10, (11), 22–26.
Diachuk, V. R. (2023). Nominatyvne pole kontseptu batky v movnii kartyni svitu hutsuliv [Номінативне поле концепту БАТЬКИ в мовній картині світу гуцулів]. Zapysky z ukrainskoho movoznavstva, (30), 242–253.
Holyk, S. (2016). Naukovyi dyskurs: osnovni napriamy doslidzhennia [Науковий дискурс: основні напрями дослідження]. Suchasni doslidzhennia z inozemnoi filolohii, (14), 45–49.
Ivashchenko, V. (2006). Kontseptualna reprezentatsiia frahmentiv znannia v naukovo-mystetskii kartyni svitu [Концептуальна репрезентація фрагментів знання в науково-мистецькій картині світу (на матеріалі української мистецтвознавчої термінології)]. Kyiv: Vydavnychyi dim Dmytra Buraho.
Martyn, V. O. (2018). Nominatyvne pole subkontseptu ΑΡΡΩΣΤΙΑ u davnohretskii movi [Номінативне поле субконцепту ΑΡΡΩΣΤΙΑ у давньогрецькій мові]. Naukovyi visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu. Ser.: Filolohiia, 2(33), 75–77.
Maslova, T. B. (2012). Typolohiia naukovoho dyskursu v suchasnii movoznavchii paradyhm [Типологія наукового дискурсу в сучасній мовознавчій парадигм]. Anhlistyka ta amerykanistyka, (10), 39–43.
Pankiv, U. (2023). Nominatyvne pole kontseptu “Shchastia” v latynskii movi [Номінативне поле концепту «ЩАСТЯ» в латинській мові]. Prykarpatskyi visnyk Naukovoho tovarystva imeni Shevchenka. Slovo, (18), 63–71.
Piankovska, I. V. (2022). Kontseptsiia ta metodolohiia mediadyskursu [Концепція та методологія медіадискурсу]. Zakarpatski filolohichni studii, 1(26), 182–187.
Rizvanly, N. S. (2021). Osnovni semantychni vlastyvosti anhlomovnoho naukovoho dyskursu [Основні семантичні властивості англомовного наукового дискурсу]. Naukovyi visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu. Ser.: Filolohiia, 1(52), 157–160.
Selivanova, O. (2010). Linhvistychna entsyklopediia [Лінгвістична енциклопедія]. Poltava: Dovkillia.
Tomakhiv, M. V. (2015). Anhlomovnyi naukovyi dyskurs: suchasnyi stan ta perspektyvy podalshykh doslidzhen [Англомовний науковий дискурс: сучасний стан та перспективи подальших досліджень]. Odeskyi linhvistychnyi visnyk, 2(5), 154–157.
Tomniuk, L. M. (2018). Suchasnyi nimetskomovnyi tiuremnyi dyskurs (kohnityvno-semantychnyi aspekt) [Сучасний німецькомовний тюремний дискурс (когнітивно-семантичний аспект) ]. Unpublished dissertation. Chernivtsi.
Vrublevska, T. V. (2014). Nominatyvne pole kontseptu “Podillia” v khudozhnikh tvorakh Mykhaila Stelmakha: Tsilisna nominatsiia [Номінативне поле концепту «ПОДІЛЛЯ» в художніх творах михайла стельмаха: цілісна номінація]. Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu "Ostrozka akademiia". Seriia, (50), 49–51.
Warnke, I. H., & Spitzmüller, J. (2008). Methoden und Methodologie der Diskurslinguistik – Grundlagen und Verfahren einer Sprachwissenschaft jenseits textueller Grenzen. In Methoden der Diskurslinguistik. Sprachwissenschaftliche Zugänge zur transtextuellen Ebene (pp. 3–54).
Olff, M., Hein, I., Amstadter, A. B., Armour, C., Birkeland, M. S., Bui, E., … Vujanovic, A. A. (2025). The impact of trauma and how to intervene: A narrative review of psychotraumatology over the past 15 years. European Journal of Psychotraumatology, 16(1). https://doi.org/10.1080/20008066.2025.2458406


