ЛЕКСЕМИ СВІТЛА У РОМАНІ Ф. ПЕРЕТТІ ВІЗИТ: СТРУКТУРНО-СЕМАНТИЧНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ
DOI:
https://doi.org/10.31861/gph2025.855-856.166-174Ключові слова:
семантика світла, стилістична функція, художній текст, символіка, мовна репрезентаціяАнотація
У статті здійснено структурно-семантичний аналіз мовних засобів, що позначають світлові явища у романі Ф. Перетті «Візит». Вибір роману Ф. Перетті «Візит» зумовлений його глибокою символікою та насиченістю лексемами світла, що відображають боротьбу добра і зла, віри та сумніву. Твір є показовим прикладом сучасного релігійного письма, у якому світло набуває як фізичного, так і метафоричного значення. Це робить роман придатним для структурно-семантичного аналізу лексем, що формують морально-філософську й духовну концепцію твору.
Метою дослідження є виявлення та опис лексико-семантичних, морфологічних і синтаксичних особливостей функціонування лексем, пов’язаних зі світлом, у структурі художнього тексту. Методологія базується на комплексному поєднанні кількісного та якісного аналізу. Використано методи лексико-семантичного групування, морфологічної характеристики та синтаксичного контекстуального аналізу, що дозволяє простежити, як різні мовні форми відображають семантичні відтінки, стилістичні функції та емоційну забарвленість образу світла.
Результати дослідження показали, що лексеми світла виконують багатофункціональну роль: вони формують атмосферу, підкреслюють психологічний стан персонажів та несуть символічне навантаження, пов’язане з духовними або моральними аспектами твору. Морфологічна гнучкість світлових лексем (їхнє функціонування як іменників, прикметників чи дієслів) дозволяє авторові варіювати динаміку описів та ефективно впливати на емоційний тон тексту.
Встановлено, що лексеми світла у романі Ф. Перетті не лише забезпечують образність і створюють атмосферу, але й виконують важливу сюжетотворчу роль, інтегруючи естетичну, символічну та психологічну площину художнього світу. Перспективи подальших досліджень вбачаються у зіставному аналізі лексем на позначення світла в текстах інших сучасних англомовних письменників; у поглибленому когнітивно-семантичному розгляді концепту світла в художній прозі; а також у застосуванні корпусних і статистичних методів для вивчення типових колокацій і дискурсивних моделей у масштабних літературних корпусах.
Завантажити
Посилання
Buk, S. (2009). Lexical base as a compressed language model of the world (on material from the Ukrainian language). Psychology of Language and Communication. https://doi.org/10.2478/V10057-009-0008-3
Carling, G. (2023). The evolution of lexical semantics dynamics, directionality, and the role of metaphor. Frontiers in Communication, 8, 1126249. https://doi.org/10.3389/fcomm.2023.1126249
Douglas, D. (2023). Light as a symbol in many cultures. The Flatbush Urban Sustainability Quilt, 2023 (1). URL: https://digitalcommons.liu.edu/community_usquilt_2023/1
Ferber, M. (2017). Light and darkness. In A Dictionary of Literary Symbols (p. 121). Cambridge: Cambridge University Press.
Huang, Y. T. (2010). Lexical semantics and irregular inflection. PMC. URL: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC2998337/
Krykoniuk, K. (2021). Morphological regularities and patterns in English word formation (PhD thesis). Cardiff University. URL: https://orca.cardiff.ac.uk/id/eprint/147410/1/PhD_Thesis_Kateryna_Krykoniuk%20%5Bfinal%5D.pdf
Nir, B. (2022). Representations of light in Western culture. MDPI. URL: https://www.mdpi.com/2313-5778/6/4/85
Pavlyshenko, B. (2012). The clustering of author's texts of English fiction in the vector space of semantic fields. Cybernetics and Information Technologies, 14. https://doi.org/10.2478/cait-2014-0030
Peretti, F. E. (1999). The visitation. URL: https://oceanofpdf.com/genres/horror/pdf-epub-the-visitation-download-56432887896/
Riesgo, G. (2025). Light as a symbol. https://doi.org/10.1007/978-3-031-94290-7_2
Shainer, I. (2021). Osnovni rysy leksyko-semantychnoho prostoru brytanskykh khudozhnikh prozovykh tekstiv na viiskovu tematyku pochatku XXI stolittia [Main features of the lexico-semantic space of British prose texts on military topics of the early 21st century]. Nova filolohiia, 83, 270–275. https://doi.org/10.26661/2414-1135-2021-83-39
Yeshchenko, T. A. (2018). Tekstovo-antropotsentrychnyi vymir metafory ukrainskykh poetiv 1990-kh [Text and anthropocentric dimension of metaphor in Ukrainian poets of the 1990s]. Kyiv: Akademvydav.
Yuldasheva, L. P. (2016). Semantyko-stylistychne yavyshche movnoi hry v zaholovkakh suchasnykh tvoriv [The semantic-stylistic phenomenon of language play in the titles of modern works]. Aktualni problemy filolohii ta perekladoznavstva, 10(3), 253–257. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/apftp_2016_10(3)__48
Yuldasheva, L. P. (2018). Strukturno-semantychni ta prahmatychni osoblyvosti zaholovkiv khudozhnikh tvoriv kintsia XX – pochatku XXI st. [Structural-semantic and pragmatic features of titles of literary works of the late 20th – early 21st centuries] (PhD dissertation). Cherkasy National University named after Bohdan Khmelnytskyi, Cherkasy.
Zavarynska, M., & Babelyuk, O. (2022). Unusually combined lexemes as means of creating uncertainty in English postmodern short-short stories. Postmodern Openings, 13(4), 346–360. https://doi.org/10.18662/po/13.4/521
Kovaliv, Yu. I. (2007). Semantychne pole [Semantic field]. In Literaturoznavcha entsyklopediia (Vol. 2, pp. 376–377). Kyiv: VTs



