Етапи розвитку медіадосліджень у західній соціології: формування пропагандистських моделей та їх вплив на зміни масової свідомості громадськості

Автор(и)

  • Іванна Макух-Федоркова Кандилат політичних наук, доцент кафедри міжнародних відносин та суспільних комунікацій Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича Автор https://orcid.org/0000-0003-2198-8727

DOI:

https://doi.org/10.31861/mediaforum.2023.13.182-197

Ключові слова:

теорії пропаганди, масова комунікація, медіа дослідження, масово-комунікаційний вплив, громадська думка, масова свідомість

Анотація

Наприкінці 1920-их і на початку 1930-х років у науковців появився інтерес до медіа як предмету дослідження, а також спостерігалося конкретне практичне втілення технологій мас-медійного впливу у політичне життя. Визначальною рисою цього періоду була безмежна сила ЗМІ впливати на людську поведінку за допомогою переконання, і поштовх до таких висновків дали успіхи держав Антанти в Першій світовій війні. Також цілеспрямований вплив медіа на громадськість та розвиток системи PR допомогли не тільки американським президентам впливати на внутрішню аудиторію в США та за її межами, але й масштабний пропагандистський вплив допоміг А. Гітлеру прийти до влади. На першому етапі дослідження масових комунікацій і теорії пропаганди виділяють два наукових напрямки: Чиказька школа прагматизму, представлена американськими дослідниками та Франкфуртська школа, яку розвивали європейські вчені. Аналіз їх досліджень продемонстрував перевагу однонаправленої комунікації, а засобом масово-комунікаційного впливу була сила переконання, за допомогою якого аудиторію позбавляли критичного мислення і перетворювали на пасивного учасника комунікації. Це і заклало фундамент перших теорій пропаганди, які ефективно використовувалися для досягнення зовнішньополітичних цілей тодішніми лідерами.

Завантажити

Дані для завантаження поки недоступні.

Посилання

Adorno Т., Horkheimer М., The Culture Industry: Enlightenment as Mass Deception, https://www.marxists.org/reference/archive/adorno/1944/culture-industry.htm

Bottom W.P., Kong D.T., «The casual cruelty of our prejudices»: On Walter Lippmann's theory of stereotype and its «obliteration» in psychology and social science. «Journal of the History of the Behavioral Sciences», Vol. 48(4), 2012. р. 363-394. https://www.researchgate.net/publication/230769142_The_casual_cruelty_of_our_prejudices_On_Walter_Lippmann's_theory_of_stereotype_and_its_obliteration_in_psychology_and_social_science

Bernays Е., Propaganda. New York: Horage liveright, 1928. 159 p.

https://www.voltairenet.org/IMG/pdf/Bernays_Propaganda_in_english_.pdf

Celmer M., The Solution to the Dewey/Lippmann Debate, «The Graduate Research Journal», file:///C:/Users/USER/Desktop/12754-Article%20Text-31478-1-10-20140421.pdf

Charles Edward Merriam. https://military-history.fandom.com /wiki /Charles_Edward_Merriam

Chernyih A., Mir sovremennyih media, Moskva: Territoriya buduschego, 2007. 312 s.

Chomsky N., Propaganda Wars Are Raging as Russia’s War on Ukraine Expands, «Truthout», April 28, 2022. https://chomsky.info/20220428/

Costigliola F.С., Awkward Dominion: American Political, Economic, and Cultural Relations with Europe, 1919-1933. Cornell University Press; Reprint edition, 1988. 384 р. https://www.goodreads.com/book/show /714071. Awkward_Dominion

Davis A., European Propaganda During World War I., https://blogs.bu.edu/guidedhistory/moderneurope/europeanpropagandaduringworldwar1/

Dewey J., American philosopher and educator, https://www.britannica .com/biography/John-Dewey

Die Frankfurter Schule, https://www.lernhelfer.de/schuelerlexikon/deutsch-abitur/artikel/die-frankfurter-schule#

Edward Bernays, «Father of Public Relations» And Leader in Opinion Making, Dies at 103, «The New York» 1995, March 10. https://archive.nytimes .com/www.nytimes.com/books/98/08/16/specials/bernays-obit.html?_r=2

Edward Louis Bernays, https://www.bernays.hr/Home/Page/en-US?name=who-is-edward-bernaise

Frankfurt School. German research group, https://www.britannica. com/topic/Frankfurt-School

García C., Rethinking Walter Lippmann's legacy in the history of public relations, January 2010, рр. 1-10. https://www.researchgate.net/publication /303696828_Rethinking_Walter_Lippmann's_legacy_in_the_history_of_public_relations

Gunderman R., The manipulation of the American mind: Edward Bernays and the birth of public relations, «The Conversation» July 9, 2015. https://theconversation.com/the-manipulation-of-the-american-mind-edward-bernays-and-the-birth-of-public-relations-44393

Horkheimer М., Adorno Т., Dialectic of Enlightenment. Philosophical Fragments, California: Stanford university press, 2002. 282 p. https://sisu.ut.ee/sites/default/files/mdad/files/max_horkheimer_theodor_adorno_gunzelin_noeri_eb-ok.org_.pdf

John Watson and Behaviorism: Theory & Experiment, https://study.com/academy/lesson/john-watson-and-behaviorism-theory-lesson-quiz.html#:~:text=Behaviorism%2C%20according%20to%20Watson%2C%20was,study%20of%20humans%20or%20animals.

Kvit S., Masovi komunikatsii, Kyiv: Vyd. dim «Kyievo-Mohylianska akademiia», 2008. 206 s.

LassWell H., Propaganda Technique in the World War, New York: Peter Smith, 1938/1927. 259 p. http://babel.hathitrust.org/cgi/pt?id= mdp.39015000 379902 ;view=1up;seq=327

LassWell H., The Structure and Function of Communication in Society, http://sipa.jlu.edu.cn/__local/E/39/71/4CE63D3C04A10B5795F0108EBE6_A7BC17AA_34AAE.pdf

Lippmann W., Public Opinion, New York: Macmillan, 1922. 427 р. https://monoskop.org/images/b/bf/Lippman_Walter_Public_Opinion.pdf

Makukh-Fedorkova I.I., Naukove vyvchennia vplyvu ZMI v doslidzhenniakh amerykanskoho politoloha Harolda Lassuela, «Mediaforum. Analityka. Prohnozy. Informatsiinyi menedzhment:zb. nauk. prats». Chernivtsi: Chernivetskyi nats. un-t, 2016, Vyp. 3-4., s. 135-146.

Naumenko T.V., Sociology of mass communication, St. Petersburg: Piter, 2005, 288 p.

Neumann C. Committee on Public Information, https://www.mtsu.edu/first-amendment/article/1179/committee-on-public-information

Office of War Information, https://guides.loc.gov/rosie-the-riveter/office-of-war-information

Paul Lazarsfeld, https://www.newworldencyclopedia.org/entry /Paul_ Lazar sfeld

Rossini D., Woodrow Wilson and the American Myth in Italy: Culture, Diplomacy, and War Propaganda, Cambridge, MA: Harvard University Press, 2008. 276 p. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/09592290902782541

Schramm, Wilbur (1907-1987), https://www.encyclopedia.com/media/ encyclopedias-almanacs-transcripts-and-maps/schramm-wilbur-1907-1987

Walter Lippmann and John Dewey, https://www.infoamerica.org/ teoria_articulos/lippmann_dewey.htm

Завантаження


Переглядів анотації: 63

Опубліковано

2023-12-22

Як цитувати

Макух-Федоркова, І. (2023). Етапи розвитку медіадосліджень у західній соціології: формування пропагандистських моделей та їх вплив на зміни масової свідомості громадськості. Медіафорум : аналітика, прогнози, інформаційний менеджмент, 13, 182-197. https://doi.org/10.31861/mediaforum.2023.13.182-197