РОЗВИТОК АСОЦІАТИВНИХ ЗВ'ЯЗКІВ ПРИ ФОРМУВАННІ КОМПЕТЕНТНОСТІ В АУДІЮВАННІ (НА МАТЕРІАЛІ НІМЕЦЬКОГО РЕКЛАМНОГО ДИСКУРСУ)

Ключові слова: асоціативний зв'язок, фонетична вмотивованість, компетентність в аудіюванні, рекламний слоган, символічне значення, мнемотехніка

Анотація

У статті розглядається розвиток асоціативних зв'язків при формуванні компетентності в аудіюванні (КА) на основі німецькомовного рекламного дискурсу. Здійснено аналіз праць вітчизняних та зарубіжних науковців в  напрямку формування компетентності в аудіюванні. Під час перевірки асоціативного потенціалу рекламного матеріалу застосована комплексна методика опрацювання інформації, що включає в себе аналіз, синтез, порівняння, узагальнення, аналогію, описовий та статистичний (критерій хі-квадрат, коефіцієнт взаємної спряженості) методи. На основі окреслених аудитивних цілей в процесі розвитку КА було здійснено аналіз ключових компонентів рекламного матеріалу та доведено результативність рекламної кампанії, що базується на вірно сформованій звуковій картині торгової марки. В результаті фоносемантичного та фонетичного аналізу рекламного матеріалу виявлено прояв сталого асоціативного потенціалу в назві товару та рекламному слогані. Для вирішення поставлених завдань було класифіковано та опрацьовано 374 назви рекламних товарів і 618 рекламних слоганів на предмет взаємозв’язку між звуком та його змістом (символічним значенням звуків) та проведено диференціацію рекламного матеріалу за категорією представленого товару. При аналізі торгових марок прослідковується закономірність повтору голосних та приголосних звуків, що впливає на чіткість та лаконічність звучання. Ефективність фонетично-асоціативного зв'язку як додаткового інструменту в роботі із КА статистично доведена. При дослідженні рекламного слогану з огляду на фоносемантичні прийоми активізації асоціативного потенціалу слогану виявлено асонанс, алітерацію, ономатопею, синестезію, повтор, тавтологію, які безпосередньо формують фонетичну компетентність слухача. В роботі доведено, що домінування алітерації над асонансом серед рекламних слоганів надає їм гучності, ритмічності та виразності. Задля підтвердження висунутих припущень, запропоновано приклади вправ, що базуються на рекламному матеріалі з метою встановлення асоціативного зв'язку.

Посилання

Levytskyi V.V. Zvukovoi symvolyzm. Myfy y realnost [Sound symbolism. Myths and reality]: monohrafyia. Chernivtsi: Chernovytskyi natsyonalnyi unyversytet, 2009. 264 s.
Levytskyi V.V. Kvantytatyvnye metody v lynhvystyke [Quantitative methods in linguistics] : uchebnoe yzdanye. Vinnytsia : Nova knyha, 2007. 264 s.
Makiedonova O.D. Linhvostylistychna orhanizatsiia ta prahmatychne funktsionuvannia anhliiskomovnoho reklamnoho dyskursu [Linguistic organization and pragmatic functioning of English-language advertising discourse] :dys. … kand. fil. nauk : 10.02.04. Zaporizkyi natsionalnyi universytet. Zaporizhzhia, 2017. 229 s.
Naidesh O.V. Nimetska fonestemna leksyka ta symvolichni znachennia yii pochatkovykh fonestem (fonemnykh spoluchen pryholosnykh) [German phonemestic vocabulary and symbolic meanings of its initial phonemes (phonemic combinations of consonants)]. Naukovyi visnyk Drohobytskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Ivana Franka. 2019. №12. S. 141–145.
Naidesh O.V. Symvolichni vlastyvosti pochatkovykh spoluchen pryholosnykh u suchasnii nimetskii movi [Symbolic properties of initial consonant combinations in the modern German language] : avtoref.dys…kand..filol.nauk: 10.02.04. Chernivtsi, 2009. 22 s.
Naidesh O.V., Bilokopyta A. Formuvannia movlennievoi kompetentnosti v audiiuvanni pry vyvchenni nimetskoi movy u ZVO: innovatsiini metody ta tekhnolohii [Formation of speaking competence in listening when learning German in secondary schools: innovative methods and technologies]. Naukovyi visnyk Chernivetskoho natsionalnoho universytetu im. Yu.Fedkovycha Ser. Hermanska filolohiia. 2022. Vyp. 835–836. S. 93–102.
Radu A.I. Strukturno-kompozytsiina orhanizatsiia reklamnoho dyskursu [Structural and compositional organization of advertising discourse.]. Humanitarna osvita v tekhnichnykh vyshchykh navchalnykh zakladakh : zb. nauk. pr. Kyiv, 2009. Vyp. 16. S. 83–99.
Savenko R.P. Audiiuvannia yak odna z form navchannia mizhkulturnoho spilkuvannia [Listening as one of the forms of learning intercultural communication.]. Pedahohichni nauky. 2002. Vyp. 11. S. 91–95.
Elsen H. Introduction to Laugh Symbolism [Einführung in die Lausymbolik]. Berlin: Erich Schmidt Verlag, GmbH & Co.KG, 2016. 296 S.
Ertel S. Psychophonetics: Studies on sound symbolism and motivation [Psychophonetik : Untersuchungen über Lautsymbolik und Motivation]. Göttingen : Verlag für Psychologie C.J. Hogrefe, 1969. 230 S.
Fenz E. Sound, word, language and their interpretation: the foundation of a theory of sound interpretation [Laut, Wort, Sprache und ihre Deutung: Grundlegung einer Lautdeutungslehre]. Wien : Franz Deutike, 1940. 179 S.
Firth J.R. Speech. London, 1930. 147 p.
Funk H., Kuhn Chr. Working with digital textbooks. Handbuch Methoden im Fremdsprachenunterricht. Friedrich Verlag GmbH, Hannover 2020. S 236–241.
Schloss I.Chicken and pickels. Choosing and brand name. Journal of Advertising Research. 1981. Р.47–49.

Переглядів анотації: 46
Завантажень PDF: 1
Опубліковано
2023-01-17