СТРАТЕГІЇ ЧИТАННЯ ПРИ СКЛАДАННІ КВАЛІФІКАЦІЙНОГО ІСПИТУ КРОК 1
DOI:
https://doi.org/10.31861/gph2025.852.133-140Ключові слова:
види читання, стратегії читання, кваліфікаційний іспит Крок 1, студенти-медики, професійно-орієнтований текстАнотація
У статті висвітлено питання читацької компетентності при складанні кваліфікаційного іспиту Крок 1. Мета дослідження ‒ проаналізувати ключові види і стратегії читання, які студенти вищих медичних навчальних закладів можуть застосовувати під час опрацювання англомовних професійно-орієнтованих текстів при підготовці до складання Єдиного державного кваліфікаційного іспиту. У роботі надаються практичні поради та рекомендації щодо ефективного використання іншомовних комунікативних навичок для виконання типових екзаменаційних завдань, які необхідні для розуміння текстів медичного спрямування. Об’єктом дослідження є формування навичок розуміння прочитаного в контексті іспиту Крок 1. Для того, щоб досягнути мети, використовувалися такі методи: загальнонаукові, зокрема теоретико-емпіричні (аналіз наукових статей та методичних матеріалів щодо підготовки до кваліфікаційного іспиту Крок 1), описовий (дослідження стратегій опрацювання медичних англомовних текстів у межах іспиту) та педагогічний (аналіз практичного використання стратегій читання студентами під час підготовки) методи. Описано доцільність включення англійської мови за професійним спрямуванням до фахових іспитів для здобувачів медичних спеціальностей. Проаналізовано структуру субтесту англійською мовою. Визначено основні характеристики тексту та його значення для немовних вищих навчальних закладів. Окреслено три основні етапи читання (дотекстовий, текстовий, післятекстовий) та визначено їхню роль у процесі розуміння інформації. Особлива увага приділена видам читання (ознайомлювальному, переглядовому, вивчаючому) та відповідним стратегіям, таким як пошук опор, швидке читання, сканування й здогадка значення слова, застосування яких сприяє розвитку іншомовної комунікативної компетентності студентів медичних спеціальностей та покращенню їхньої підготовки до іспиту.
Завантажити
Посилання
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ
Бажан Т.О., Гулак А.М. Вивчення англійської мови в підготовці медичних працівників. Удосконалення якості підготовки лікарів у сучасних умовах: матеріали наук.-практ. конф. з міжнар. участю (м.Полтава, 24 березня 2016 р.]. Полтава: ВДНЗУ «Українська медична стоматологічна академія». 2016. С.10–11. URL: https://repository.pdmu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/5bccef22-e90c-48c3-8bdb-eea4da411335/content
Барабанова Г. В. Методика навчання професійно-орієнтованого читання у немовному ВНЗ. Київ: Фірма “ІНКОС”, 2005. 315 с.
Булах І. Є., Мруга М. Р. Створюємо якісний тест: Навч. посіб. К.: Майстер клас. 2006. 160 с.
Волобуєва О. Ф. Психологічні засади розвитку професійних іншомовних здібностей майбутнього військового професіонала : дис. … д-ра психол. наук : 19.00.07. Нац. акад. Держ. прикордон. служби України ім. Б. Хмельницького. Хмельницький, 2010. 572 с.
Єдиний державний кваліфікаційний іспит (ЄДКІ). Основна форма атестації здобувачів галузі знань «22 Охорона здоров’я». Впроваджений у 2019 році для забезпечення високого рівня підготовки медичних працівників та уніфікації стандартів їхньої освіти. URL: https://moz.gov.ua/uk/dev-yedki (дата звернення: 13.03.2025).
Закон України «Про вищу освіту»: Закон України від 01.07.2014 р. № 1556-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (дата звернення: 12.03.2025).
Методика формування міжкультурної іншомовної комунікативної компетенції: Курс лекцій: навч.-метод. посібник для студ. мовних спец. осв.-кваліф. рівня «магістр» / Бігич О. Б., Бориско Н. Ф. та ін. / за ред. С. Ю. Ніколаєвої. Київ: Ленвіт, 2011. 344 с.
Міністерство охорони здоров’я України. Про визначення рівня компетентності з іноземної мови професійного спрямування у студентів, громадян України, які навчаються за спеціальностями «Медицина», «Стоматологія», «Фармація» галузі знань 22 «Охорона здоров’я»: лист МОЗ України від 29.06.2017 № 08.1-30/17662.
Ножовнік О. М. Системи вправ для формування стратегій інформативного читання фахової літератури у процесі викладання англійської мови для спеціального вжитку студентам вищої професійної школи: теоретичний огляд та досвід. Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського : збірник наукових праць. Педагогічні науки. 2012. № 1 (39). C. 152‒162.
Розпорядження Кабінету Міністрів України «Про схвалення Стратегії розвитку вищої освіти в Україні на 2022-2032 роки» : Розпорядження від 23 лют. 2022 р. № 286-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-%D1%80#Text (дата звернення 13.03.2025).
Рощупкина О. А. Стратегії навчання самостійності читання текстів іноземними студентами. Збірник наукових праць Бердянського державного педагогічного університету. Педагогічні науки. 2013. № 4. C. 121‒127.
Рябова К. О. Цілісність і зв’язність як основні текстуальні категорії. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Філологія. Соціальні комунікації. 2020. Том 31 (70) № 4 Ч. 2. С. 173-176. DOI https://doi.org/10.32838/2663-6069/2020.4-2/31
Указ Президента України «Про Національну доктрину розвитку освіти» : Указ від 17 квіт. 2002 р. № 347/2002. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/347/2002#Text (дата звернення 14.03.2025).
Філософський енциклопедичний словник / Нац. акад. наук України, Ін-т філософії ім. Г. С. Сковороди; [редкол.: В. І. Шинкарук (голов. ред.) та ін.]. – Київ: Абрис, 2002. – 751 с.
Ten Cate O. Competency-Based Postgraduate Medical Education: Past, Present and Future. GMS journal for medical education. 2017. 34(5). URL: https://doi.org/10.3205/zma001146
REFERENCES
Barabanova H. V. Metodyka navchannia profesiino-oriientovanoho chytannia u nemovnomu VNZ [Methods of teaching professionally oriented reading in a non-language university]. Kyiv: Firma “INKOS”, 2005. 315 s.
Bazhan T.O., Hulak A.M. Vyvchennia anhliiskoi movy v pidhotovtsi medychnykh pratsivnykiv [Learning English in the training of medical professionals]. Udoskonalennia yakosti pidhotovky likariv u suchasnykh umovakh: materialy nauk.-prakt. konf. z mizhnar. uchastiu (m.Poltava, 24 bereznia 2016 r.]. Poltava: VDNZU “Ukrainska medychna stomatolohichna akademiia”. 2016. S.10–11. URL: https://repository.pdmu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/5bccef22-e90c-48c3-8bdb-eea4da411335/content
Bulakh I. Ye., Mruha M. R. Stvoriuiemo yakisnyi test [Creating a Quality Text]: Navch. posib. K.: Maister klas. 2006. 160 s.
Filosofskyi entsyklopedychnyi slovnyk [Philosophical Encyclopedic Dictionary] / Nats. akad. nauk Ukrainy, In-t filosofii im. H. S. Skovorody; [redkol.: V. I. Shynkaruk (holov. red.) ta in.]. – Kyiv: Abrys, 2002. – 751 s.
Metodyka formuvannia mizhkulturnoi inshomovnoi komunikatyvnoi kompetentsii: Kurs lektsii: navch.-metod. posibnyk dlia stud. movnykh spets. osv.-kvalif. rivnia «mahistr» [Methodology of forming intercultural foreign language communicative competence: A course of lectures: a study guide for students of language specialties of the master’s level] / Bihych O. B., Borysko N. F. ta in. / za red. S. Yu. Nikolaievoi. Kyiv: Lenvit, 2011. 344 s.
Ministerstvo okhorony zdorovia Ukrainy. Pro vyznachennia rivnia kompetentnosti z inozemnoi movy profesiinoho spriamuvannia u studentiv, hromadian Ukrainy, yaki navchaiutsia za spetsialnostiamy “Medytsyna”, “Stomatolohiia”, “Farmatsiia” haluzi znan 22 “Okhorona zdorovia” [Ministry of Health of Ukraine. On determining the level of competence in a foreign language for professional purposes of students, citizens of Ukraine, studying in the specialties “Medicine”, “Dentistry”, “Pharmacy” in the field of knowledge 22 “Healthcare”]: lyst MOZ Ukrainy vid 29.06.2017 № 08.1-30/17662.
Nozhovnik O. M. Systemy vprav dlia formuvannia stratehii informatyvnoho chytannia fakhovoi literatury u protsesi vykladannia anhliiskoi movy dlia spetsialnoho vzhytku studentam vyshchoi profesiinoi shkoly: teoretychnyi ohliad ta dosvid [Systems of exercises for the formation of strategies for informative reading of professional literature in the process of teaching English for special use to students of higher professional school: theoretical review and experience]. Naukovyi visnyk Mykolaivskoho natsionalnoho universytetu imeni V. O. Sukhomlynskoho : zbirnyk naukovykh prats. Pedahohichni nauky. 2012. № 1 (39). C. 152‒162.
Riabova K. O. Tsilisnist i zviaznist yak osnovni tekstualni katehorii [Integrity and coherence as basic textual categories]. Vcheni zapysky TNU imeni V. I. Vernadskoho. Seriia: Filolohiia. Sotsialni komunikatsii. 2020. Tom 31 (70) № 4 Ch. 2. S. 173-176. DOI https://doi.org/10.32838/2663-6069/2020.4-2/31
Roshchupkyna O. A. Stratehii navchannia samostiinosti chytannia tekstiv inozemnymy studentamy [Strategies for teaching foreign students to read texts independently]. Zbirnyk naukovykh prats Berdianskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu. Pedahohichni nauky. 2013. № 4. C. 121‒127.
Rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy “Pro skhvalennia Stratehii rozvytku vyshchoi osvity v Ukraini na 2022-2032 roky” Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine “On Approval of the Strategy for the Development of Higher Education in Ukraine for 2022-2032”] : Rozporiadzhennia vid 23 liut. 2022 r. № 286-r. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-%D1%80#Text (data zvernennia 13.03.2025).
Ten Cate O. Competency-Based Postgraduate Medical Education: Past, Present and Future. GMS journal for medical education. 2017. 34(5). URL: https://doi.org/10.3205/zma001146
Ukaz Prezydenta Ukrainy “Pro Natsionalnu doktrynu rozvytku osvity” [Decree of the President of Ukraine “On the National Doctrine of Education Development”] : Ukaz vid 17 kvit. 2002 r. № 347/2002. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/347/2002#Text (data zvernennia 14.03.2025).
Volobuieva O. F. Psykholohichni zasady rozvytku profesiinykh inshomovnykh zdibnostei maibutnoho viiskovoho profesionala [Psychological basis for the development of professional foreign language abilities of a future military professional] : dys. … d-ra psykhol. nauk : 19.00.07. Nats. akad. Derzh. prykordon. sluzhby Ukrainy im. B. Khmelnytskoho. Khmelnytskyi, 2010. 572 s.
Yedynyi derzhavnyi kvalifikatsiinyi ispyt (IeDKI) [Unified State Qualifying Exam (USQE). The main form of certification of applicants in the field of knowledge “22 Healthcare”]. Osnovna forma atestatsii zdobuvachiv haluzi znan “22 Okhorona zdorovia”. Vprovadzhenyi u 2019 rotsi dlia zabezpechennia vysokoho rivnia pidhotovky medychnykh pratsivnykiv ta unifikatsii standartiv yikhnoi osvity. URL: https://moz.gov.ua/uk/dev-yedki (data zvernennia: 13.03.2025).
Zakon Ukrainy “Pro vyshchu osvitu” [The Law of Ukraine “On Higher Education”]: Zakon Ukrainy vid 01.07.2014 r. № 1556-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (data zvernennia: 12.03.2025).