Нейтралітет як основа державності та зовнішньополітичного курсу Республіки Ірландія
DOI:
https://doi.org/10.31861/mediaforum.2025.16.218-239Ключові слова:
нейтралітет, Республіка Ірландія, ЄС, Велика Британія, безпека, незалежність, ООН, НАТОАнотація
Статтю присвячено аналізу феномена ірландського суверенітету як фундаменту державності та зовнішньополітичної стратегії Республіки Ірландія в контексті глобальних політичних трансформацій ХХ–ХХІ ст. Аргументовано, що політика нейтралітету Республіки Ірландія має багату історію. Вона допомагає країні уникати участі у військових конфліктах і впливає на міжнародні події. Ірландія не є членом військових союзів та угод про взаємну оборону, що дозволяє їй зберігати незалежність. ЄС і міжнародні партнери поважають суверенітет і нейтралітет Ірландії, що підтверджується юридичними гарантіями, наданими в 2009 р. Рішення Ірландії про нейтралітет було ухвалено після боротьби за незалежність і напружених відносин із Великою Британією. Прихильність нейтралітету не є постійною, і його значення продовжує переглядатися. Розширення участі Ірландії в миротворчих місіях та інтеграція в ЄС привернули увагу до її нейтралітету. Однак деякі аспекти інтеграції до ЄС викликають занепокоєння, особливо загальна зовнішня політика ЄС і політика безпеки.
Показано, що з моменту свого виникнення ірландський нейтралітет є предметом дискусій і різних інтерпретацій. Ірландія традиційно дотримується політики нейтралітету, яка є історичною традицією, а не обов’язком, як у випадку з Австрією. Політика невтручання в міжнародні відносини сформувалася до створення Ірландської Республіки в 1948 р., коли Ірландія вийшла з Британської Співдружності. Це рішення було зумовлене прагненням ірландського народу уникнути участі в британських військових конфліктах, а також бажанням здобути незалежність і суверенітет від британського правління. Ірландський нейтралітет не закріплений у конституції і не має офіційного тлумачення, але він відчувається і є реальним. Після століть політичного гніту і репресій з боку Великої Британії ірландці прагнули незалежності та самовизначення. Ідея полягала в проведенні політики, відмінної від британської, щоб підкреслити унікальність країни. З початком Другої світової війни нейтралітет став асоціюватися з боротьбою за свободу. В умовах глобальних політичних трансформацій XXI ст. прихильники ідеї про неможливість збереження нейтралітету заявляють, що залученість Республіки Ірландія в міжнародні відносини виключає можливість збереження нейтралітету. Однак такий підхід не враховує мінливу геополітичну ситуацію і думку ірландців, які продовжують вважати свою країну нейтральною.
Встановлено, що Республіка Ірландія бере активну участь у міжнародній політиці, будучи членом ООН і учасником програми НАТО «Партнерство заради миру». Вона дозволила США використовувати один зі своїх аеропортів для військових операцій в Іраку та Афганістані. Ірландські сили брали участь у миротворчих місіях ООН. Найбільш жваві дискусії стосуються взаємин Республіки Ірландія з ЄС. Доведено, що ірландці непокояться через втрату незалежності та нейтралітету, незважаючи на позитивне ставлення до членства в ЄС. Страх втрати суверенітету та нейтралітету впливає на громадську думку. Позиція більшості політиків змінилася, не збігаючись із громадською думкою. Останнім справжнім прихильником нейтралітету був І. де Валера, який представив цю концепцію як офіційну. Нині переважна більшість ірландців продовжує підтримувати нейтралітет.
Завантажити
Посилання
1. Arms control, disarmament and non-proliferation in NATO. 2023. NATO.February 27. https://www.nato.int/cps/en/natohq/topics_48895.htm
2. Aunesluoma, J., Rainio-Niemi J. 2016. Neutrality as Identity? Finland’s Quest for Security in the Cold War. Journal of Cold War Studies, 18 (4), 51-78. URL: https://doi.org/10.1162/JCWS_a_00680
3. Benefits of EU membership for Ireland. 2025. European Commission Representation in Ireland. February, 7. https://ireland.representation.ec.europa.eu/about-us/benefits-eu-membership-ireland_en
4. Carthy, M. 2023. Neutrality: Motion [Private Members]. Dáil Éireann debate, 1046(4), November 28. https://www.oireachtas.ie/en/debates/debate/dail/2023-11-28/17
5. Consultative Forum Programme. 2023. Department of Foreign Affairs. November 7. https://www.gov.ie/en/publication/39289-consultative-forum-program me/
6. Devine, K. 2011. Neutrality and the development of the European Union’s common security and defence policy: Compatible or competing? Cooperation and Conflict. 46(3), 334-369.
7. Devine, K. 2020. Nuclear Non-Proliferation and Disarmament in Irish Foreign Policy. New Zealand International Review, 45 (4), 11-15. https://www.jstor.org/stable/48594703
8. Devine, K. 2006. Public opinion and Irish neutrality: a theoretical and empirical test of the ‘rational public. PhD dissertation. Dublin : University of Dublin, Trinity College.
9. Devine, K. 2008. Stretching the IR Theoretical Spectrum on Irish Neutrality: A Critical Social Constructivist Framework. International Political Science Review, 29(4), 461-488.
10. Devine, K. 2024. The Resilience of Irish Neutrality. E-International Relations. July 9 2024. https://www.e-ir.info/2024/07/09/the-resilience-of-irish-neutrality/
11. Dinnen, C. 2022. UK initiates plan to override Northern Ireland Protocol – what you need to know. ITV News. June 13. https://www.itv.com/news/2022-06-13/uk-initiates-plan-to-override-northern-ireland-protocol-what-you-need-to-know
12. Donald, D. 2002. Neutrality, Impartiality and UN Peacekeeping at the Beginning of the 21st Century. International Peacekeeping, 9(4), 21-38. http://dx.doi.org/10.1080/714002776
13. Emmot, R., Siebold, S. 2022. Finland, Sweden sign to join NATO but need ratification. Reuters. July 5. https://www.reuters.com/world/europe/finland-sweden-sign-protocol-join-nato-still-need-ratification-2022-07-05/
14. Fanning, R. 1982. Irish Neutrality: An Historical Review. Irish Studies in International Affairs, 1(3), 27–38. http://www.jstor.org/stable/30001722
15. Finn, C. 2017. We’re being asked to sell out our neutrality: Government accused of trying to rush EU defence deal vote. The Journal. December, 7. https://www.thejournal.ie/eu-army-pesco-3734034-Dec2017/
16. Gannon, C. 2023. Ireland Should Resist the Pressure to Join the Western Military Bloc. Jacobin. July, 19. https://jacobin.com/2023/07/ireland-nonalignment-neutrality-nato-us-european-union-war-foreign-policy
17. Government announces move to transform the Defence Forces and the largest increase in the Defence budget in the history of the State. 2022. Department of the Taoiseach. July 18. URL: https://www.gov.ie/en/press-release/b3c91-government-transform-defence-forces-largest-increase-defence-budget-in-history-of-state/
18. Hood, L. 2020. What Sinn Féin’s election success means for Irish relations with the EU – and Brexit. The Coversation. February, 13. https://theconversation.com/what-sinn-feins-election-success-means-for-irish-relations-with-the-eu-and-brexit-131507
19. Howlin, G. 2023. Is Europe beckoning for Micheál Martin?: The Tánaiste’s next role could be in Brussels – or in coalition with SF. The Irish Times. May 24. https://www.irishtimes.com/opinion/letters/2023/05/24/is-europe-beckoning-micheal-martin/
20. International Security Policy. 2025. Department of Foreign Affairs and Trade. https://www.ireland.ie/en/dfa/role-policies/international-priorities/peace-and-security/international-security-policy/
21. Keatinge, P. 1984. A Singular Stance: Irish Neutrality in the 1980’s. Dublin: Institute of Public Administration, 1984. 162 p.
22. Leahy, P. 2022. Irish neutrality needs to ‘evolve’ in response to Ukraine war, Taoiseach says. The Irish Times. April, 10. https://www.irishtimes.com/news/politics/irish-neutrality-needs-to-evolve-in-response-to-ukraine-war-taoiseach-says-1.4849479
23. McNally, E. 2019. James Connolly, a Socialist for the Present. Jacobin. September, 19. https://jacobin.com/2019/09/james-connolly-john-mcdonnell-irish-in dependence
24. McNamara, E. 2022. Evolving Irish Neutrality: Military Opportunities and Political Obstacles. The Royal United Services Institute (RUSI). July, 15. https://rusi.org/explore-our-research/publications/commentary/evolving-irish-neutrality-military-opportunities-and-political-obstacles
25. Murphy, S. 2023. Irish ministers under pressure to clarify ‘secret deal’ for RAF to defend Ireland’s airspace in an emergency. Sky News. May, 14. https://news.sky.com/story/irish-ministers-under-pressure-to-clarify-secret-deal-for-raf-to-defend-irelands-airspace-in-an-emergency-12879084
26. Neal, J. 2006. Choosing to Go It Alone: Irish Neutrality in Theoretical and Comparative Perspective. Sage Journals, 27(1). https://journals.sagepub.com/doi/abs/ 10.1177/0192512106058624
27. O’Carroll, S. 2013. British and Irish forces in historic joint mission to Mali. The Journal. February, 13, https://www.thejournal.ie/irish-british-army-mali-794335-Feb2013/
28. O’Leary, N. 2022. Ireland would not need a referendum to join NATO, says Taoiseach. Irish Times. June, 8. https://www.irishtimes.com/world/europe/2022/06/08/ireland-would-not-need-referendum-to-join-nato-says-taoiseach/
29. Report of the Commission on the Defence Forces. 2022. Commission on the Defence Forces of Ireland. February. https://www.gov.ie/pdf/?file=https://assets.gov.ie/221085/6a8d1ccb-9cd1-4612-b109-2387c3369b1a.pdf
30. Ryan, B. 2023. Balancing Defence and Neutrality: Ireland’s Foreign Policy and the Middle East. Green European Journal. December, 19. https://www.greeneuropeanjournal.eu/balancing-defence-and-neutrality-irelands-foreign-policy-and-the-middle-east/
31. Schwanberg, P. 2012. Ireland’s neutrality and european security policy integration. Master of European Studies Theses. Münster: University of Twente. https://essay.utwente.nl/62218/1/Revised_Thesis_Patrick.pdf
32. Salmon, T.C. 1989. Unneutral Ireland: An Ambivalent and Unique Security Policy. Oxford: Clarendon Press.
33. Schwanberg, P. 2012. Ireland’s neutrality and european security policy integration.
34. The White Paper on Foreign Policy. 1996. Department of Foreign Relations of the Government of Ireland. URL: https://web.archive.org/web/20060522044916/http://foreignaffairs.gov.ie/information/publications/whitepaper/default.asp
35. Wigell, M. 2019. Hybrid interference as a wedge strategy: a theory of external interference in liberal democracy Get access Arrow. International Affairs, 95(2), 255-275. https://doi.org/10.1093/ia/iiz018
36. Williams, P. 2020. The Security Council’s peacekeeping trilemma. International Affairs. 96(2), 479-499. https://doi.org/10.1093/ia/iiz199