МЕТАФОРИЧНА АКТУАЛІЗАЦІЯ ІДІОМАТИЧНИХ ВИРАЗІВ У СУЧАСНОМУ ПОЛІТИЧНОМУ ДИСКУРСІ
DOI:
https://doi.org/10.31861/gph2024.850-851.54-63Ключові слова:
критичний дискурс-аналіз, ідіоматичний вираз, індукція схеми, схематичність, актуалізація, концептуальна метафораАнотація
У статті досліджуються англійські ідіоматичні вирази на позначення співпраці з точки зору лінгвокогнітивного критичного дискурс-аналізу, який витлумачується як галузь прикладної когнітивної лінгвістики, що досліджує зв’язки між мовою, пізнанням і соціальними діями в контексті політичної комунікації. Методологічне підґрунтя праці спирається на принципи критичного дискурс-аналізу в класичному розумінні, такі як ідеологія (система цінностей та/або ідей, які формують дискурс і формуються в ньому), фреймінг (спосіб, у який мова і дискурс формують розумінння про певні події, цінності або ідеї з боку індивідів або груп), прагматичний умовивід (розуміння значення, яке використовується), лексичний вибір (слова або фрази, що використовуються для передачі певного значення) і дискурсивні стратегії (свідомий відбір і використання мови для досягнення конкретних цілей у комунікації). Лінгвокогнітивний аспект дослідження ґрунтується на принципах індукції схеми та ієрархічного схематичного моделювання досліджуваних ідіоматичних виразів. Висувається гіпотеза, що значення в контексті, конкретизоване ідіоматичним висловом, є схематичною репрезентацією на двох різних концептуальних рівнях: динамічному, що увиразнюється ментальними просторами, і статичному, реалізованому фреймами, концептуальними доменами та образами-схемами. Перевірку цієї гіпотези здійснено на прикладі ідіоми stand shoulder to shoulder, а його результати були використані для опису розширеної когнітивної структури таких ідіоматичних виразів, як play ball, build bridges, in concert, hitch horses together, on the same page, close ranks, sing from the same hymn sheet і it takes two to tango.
Завантажити
Посилання
Boers, F. (2014). Idioms and phraseology. In J. R. Taylor, & J. Littlemore (Eds.). The Bloomsbury Companion to Cognitive Linguistics (pp. 185–202). Bloomsbury Academic.
Deignan, A. (2006). The grammar of linguistic metaphors. In A. Stefanowitsch, & S. Th. Gries (Eds.). Corpus-Based Approaches to Metaphor and Metonymy (pp. 106-122). Mouton de Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110199895.106
Evans, V. (2007). Glossary of Cognitive Linguistics. Edinburgh University Press.
Fauconnier, G., & Turner, M. (2002). The Way We Think: Conceptual Blending and the Mind's Hidden Complexities. Basic Books.
Halliday, M. A., & Matthiessen, Ch. (2004). An Introduction to Functional Grammar (3rd ed.). Hodder Education. https://doi.org/10.4324/9780203783771
Hart, C. (2008). Critical discourse analysis and metaphor: toward a theoretical framework. Critical Discourse Studies, 5 (2), 91–106. https://doi:10.1080/17405900801990058
Hart, C. (2024). Ten Lectures in Cognitive Linguistics: Cognitive Critical Discourse Analysis. Brill.
Kovaliuk, Yu. (2022). Idioms in Cognitive Linguistics: Is It All about Conceptual Metaphor Theory? British and American Studies Journal, 28, 287-299. https://doi:10.35923/BAS.28.29
Kovaliuk, Yu. (2024). Connecting Idioms and Metaphors: Where Cognitive Linguistics Meets Cognitive Stylistics. British and American Studies Journal, 30, 157-170. https://doi:10.35923/BAS.30.15
Kovaliuk, Yu. (2024). Idiomatyka anhliys’koyi movy: elektronni dani ta kontseptual’ne znannya: monohrafiya [The study of idioms in English: electronic data and conceptual knowledge]. Yuriy Fedkovych Chernivtsi National University Press.
Kovalyuk, Yu. (2019). Idioms in Action: A Case of Conceptual Metaphor Theory vs. Blending Theory. Advanced Education, 6(13), 97–102. https://doi.org/10.20535/2410-8286.143104
Kövecses, Z. (2020). Extended Conceptual Metaphor Theory. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781108859127
Kövecses, Z. (2023). Metaphor and Discourse: A View from Extended Conceptual Metaphor Theory. In M. Handford & J. P. Gee (Eds.). The Routledge Handbook of Discourse Analysis (2nd ed., pp. 170-184). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003035244
Lakoff, G., Johnson, M. (1980). Metaphors We Live by. The University of Chicago Press. https://doi.org/10.2307/430414
Langhacker, R. W. (2008). Cognitive Grammar: A Basic Introduction. Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195331967.001.0001
The Corpus of Contemporary American English (COCA). Available at: https://www.englishcorpora.org/coca/
van Dijk, T.A. (2002). Ideology: Political discourse and cognition. In P. Chilton & C. Schäffner (Eds.). Politics as text and talk (pp. 203–238). John Benjamins Publishing Company. https://doi.org/10.1075/dapsac.4