Система вищої освіти України на тлі глобальної міграції: виклики та перспективи
DOI:
https://doi.org/10.31861/Ключові слова:
міграція,, вища освіта,, управління освітою, реінтеграція,, освітня політика, людський капітал.Анотація
Проведене дослідження впливу міграційних процесів на сучасний стан системи вищої освіти України. Актуальність теми зумовлена збільшення міграційного руху молодого покоління та кваліфікованих фахівців, на тлі складних політичних та соціально-економічних трансформацій. Метою дослідження є комплексний аналіз пливу міграційних процесів на розвиток вищої освіти України, а також оцінка здатності національної освітньої системи адаптуватися до нових викликів.
В процесі дослідження було проаналізовано динаміку кількості закладів вищої освіти, чисельність вступників і випускників, популярність освітніх спеціальностей, рівень заробітної плати в освітній сфері та попит вакансій на ринку праці. Було виявлено низку проблем, серед яких: дисбаланс між підготовкою спеціалістів і реальними потребами ринку праці, дефіцит кадрів у технічних і природничих галузях, інституційна маргіналізація працівників освіти і науки. Окрему увагу приділено аналізу впровадження нових освітніх реформ, зокрема положень «Стратегії розвитку вищої освіти України на 2022–2032 роки» з урахуванням обмежень, спричинених воєнним станом.
Таким чином отримані результати демонструють, що адаптація системи вищої освіти до викликів воєнного часу й глобальної мобільності населення має стати пріоритетом державної політики. Обґрунтовано необхідність реалізації довгострокових і короткострокових заходів, спрямованих на підвищення якості освіти, модернізацію освітніх програм, збереження та повернення людського капіталу, яке є ключовим ресурсу для сталого соціально-економічного відновлення держави.
Посилання
1. Becker G. (1994), Human Capital: A Theoretical and Empirical Analysis with Special Reference to Education, Third Edition, University of Chicago Press, р. 390
2. Mincer J. (1974), Schooling, Experience, and Earnings, Columbia University Press, р. 150.
3. Ortega M. (2022), The importance of children's right to education in armed conflicts. Children's Rights, Education, Explotation, refugees, violence. URL: https://www.humanium.org/en/the-importance-of-childrens-right-to-education-in-armed-conflicts/
4. Вахітова Г., Купе Т. (2013). Зв'язок між освітою та міграцією в Україні, Група технічної підтримки з питань гідної праці та Бюро МОП для країн Центральної та Східної Європи — Будапешт, 114. [Vakhitova H. & Kupe T. (2013). Zv'yazok mizh osvitoyu ta mihratsiyeyu v Ukrayini, Hrupa tekhnichnoyi pidtrymky z pytanʹ hidnoyi pratsi ta Byuro MOP dlya krayin Tsentralʹnoyi ta Skhidnoyi Yevropy — Budapesht, 114.]
5. Лєонова С., Боженко В. (2021). Реформування системи освіти для запобігання трудовій міграції : монографія, Сумський державний університет, 218. [Lyeonova S. & Bozhenko V. (2021). Reformuvannya systemy osvity dlya zapobihannya trudoviy mihratsiyi : monohrafiya. Sumsʹkyy derzhavnyy universytet, 218.]
6. Ніколаєв Є.,Рій Г.,Шемелинець І. (2023. Вища освіта в Україні: зміни через війну: аналітичний звіт. Київський університет імені Бориса Грінченка, 94. [Nikolayev YE., Riy H., Shemelynetsʹ I. (2023). Vyshcha osvita v Ukrayini: zminy cherez viynu: analitychnyy zvit. Kyyiv: Kyyivsʹkyy universytet imeni Borysa Hrinchenka, 94.]
7. Піляєв І. (2022). Трансформація глобалізаційних процесів у контексті наслідків повномасштабного російського вторгнення в Україну. Економіка України. № 7, 03–20. [Pilyayev I. (2022). Transformatsiya hlobalizatsiynykh protsesiv u konteksti naslidkiv povnomasshtabnoho rosiysʹkoho vtorhnennya v Ukrayinu. Ekonomika Ukrayiny. № 7, 03–20.]
8. Топчієв, О. Г. (2005). Суспільно-географічні дослідження: методологія, методи, методики. Одеса: Астропринт, 632, 4. [Topchiiev, O. H. (2005). Suspilno-heohrafichni doslidzhennia: metodolohiia, metody, metodyky. Odesa: Astroprynt, 632, 4.]
9. Вознюк, Л., Доброгорський О. (2022). Особливості освітнього менеджменту в умовах воєнного стану. Вісник Дніпровської академії неперервної освіти "Публічне управління та адміністрування", 1(2). URL: https://visnuk.dano.dp.ua/index.php/pma/article/download/36/44. [Voznyuk, L., Dobrohorsʹkyy O. (2022). Osoblyvosti osvitnʹoho menedzhmentu v umovakh voyennoho stanu. Visnyk Dniprovsʹkoyi akademiyi neperervnoyi osvity "Publichne upravlinnya ta administruvannya", 1(2)]
10. Бобровський М. (2019). Рекомендації до побудови внутрішньої системи забезпечення якості освіти в закладі загальної середньої освіти. Київ: Державна служба якості освіти, 240. [Bobrovsʹkyy M. (2019). Rekomendatsiyi do pobudovy vnutrishnʹoyi systemy zabezpechennya yakosti osvity v zakladi zahalʹnoyi serednʹoyi osvity. Kyyiv: Derzhavna sluzhba yakosti osvity. 240]
11. Бондар О. (2012). Ситуаційний менеджмент: навч. посіб. 2-ге вид., перероб. та доповн. Київ: Центр учбової літератури, 388 с. [Bondar O. (2012). Sytuatsiynyy menedzhment: navch. posib. 2-he vyd., pererob. ta dopovn. Kyyiv: Tsentr uchbovoyi literatury, 388]
12. Карпенко О. (2006). Основи антикризового управління: навч.-метод. посіб. Київ: Вид-во НАДУ, 208. [Karpenko O. (2006). Osnovy antykryzovoho upravlinnya: navch.-metod. posib. Kyyiv: Vyd-vo NADU, 208]
13. Коляденко І., Кавтиш О. (2018). Наукові підходи до сутності антикризового управління. Бізнес-навігатор. Херсон, № 2, 7−10. [Kolyadenko I., Kavtysh O. (2018). Naukovi pidkhody do sutnosti antykryzovoho upravlinnya. Biznes-navihator. Kherson, № 2, 7−10]
14. Сушенцева Л., Петренко Л., Житник Н. (2018). Управління якістю освіти: досвід та інновації: колективна монографія. Павлоград: ІМА-прес, 276. [Sushentseva L., Petrenko L., Zhytnyk N. (2018). Upravlinnya yakistyu osvity: dosvid ta innovatsiyi: kolektyvna monohrafiya. Pavlohrad: IMA-pres, 276]
15. Купар Д. (2018). Освіта як цінність у контексті міграційних процесів в Україні. Міжнародний науковий вісник. Вип. 2 (18), 38-47. [Kupar D. (2018). Osvita yak tsinnistʹ u konteksti mihratsiynykh protsesiv v Ukrayini. Mizhnarodnyy naukovyy visnyk. Vyp. 2 (18), 38-47]
16. Рибакова Т. (2016). Стан та перспективи трудової міграції між Україною та Європейським Союзом в умовах євроінтеграції. Науковий вісник Ужгородського національного університету : Cерія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство / голов. ред. М.М. Палінчак. – Ужгород: Гельветика, Вип. 7. Ч. 3., 45–49. [Rybakova T. (2016). Stan ta perspektyvy trudovoyi mihratsiyi mizh Ukrayinoyu ta Yevropeysʹkym Soyuzom v umovakh yevrointehratsiyi. Naukovyy visnyk Uzhhorodsʹkoho natsionalʹnoho universytetu : Ceriya: Mizhnarodni ekonomichni vidnosyny ta svitove hospodarstvo / holov. red. M.M. Palinchak. – Uzhhorod: Helʹvetyka, Vyp. 7. CH. 3., 45–49.]
17. Смалійчук Г. (2014). Освітня міграція в умовах трансформації ринку праці: значення та особливості регулювання. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 18 : Економіка і право. Вип. 26, 64-70. [Smaliychuk H. (2014). Osvitnya mihratsiya v umovakh transformatsiyi rynku pratsi: znachennya ta osoblyvosti rehulyuvannya. Naukovyy chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriya 18 : Ekonomika i pravo. Vyp. 26, 64-70.]
18. Борисенко О. (2019). Стратегічні детермінанти формування міграційної політики України. Теорія та практика державного управління. №2 (65), 113-121. [Borysenko O. (2019). Stratehichni determinanty formuvannya mihratsiynoyi polityky Ukrayiny. Teoriya ta praktyka derzhavnoho upravlinnya. №2 (65), 113-121.]
19. Мельник О. (2023). Вплив війни на ринок праці в Україні. Економічний вісник. Львів: Видавництво ЛНУ ім. Івана Франка. 195. [Melnyk O. (2023). Vplyv viiny na rynok pratsi v Ukraini. Ekonomichnyi visnyk. Lviv: Vydavnytstvo LNU im. Ivana Franka. 195.]
20. Демографічна та соціальна статистика Джерело.
21. Аналітичні дані платформи для пошуку роботи Work.ua Джерело.
22. Звіт про хід реалізації Стратегії розвитку вищої освіти в Україні на 2022-2032 роки Джерело.
23. Офіційний сайт Міжнародної організації з міграції (МОМ) Джерело.
24. Офіційний сайт ООН Джерело.