ТРУДНОЩІ НАПИСАННЯ АКАДЕМІЧНОГО ЕСЕ ТА ШЛЯХИ ЇХ ПОДОЛАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.31861/gph2021.831-832.147-156Ключові слова:
академічне есе, текстові категорії, багатовимірність тексту, академічна грамотність, труднощі написання, спосіб представлення інформаціїАнотація
Стаття присвячена окресленню основних труднощів, які відчувають здобувачі освіти під час написання академічного есе. Розкрито провідну роль есе як засобу навчання, спілкування, творчості та передачі інформації. Створення академічного тексту вимагає роботи над набуттям та розвитком трьох типів компетенцій – металінгвістичної, комунікативної та дискурсивної. Визначено, що труднощі написання есе пов’язані з порушенням основних текстових категорій – цілісності та зв’язності тексту, інформативності та модальності. Відсутність глибини аналізу предмету дослідження, поверховість у виведенні висновків, недостатність аналітичного підходу під час написання роботи призводять до написання одновимірного, лінійного тексту. Непродуманість структурних елементів тексту інколи призводить до наведення аргументів та прикладів, які суперечать тезі. Головним способом подолання цієї проблеми є укладання логіко-структурної схеми, плану до початку написання тексту. Важливим є слідування принципу наступності інформації між реченнями, послідовного викладу матеріалу, дотримання лінії аргументації впродовж тексту, використання певного способу організації інформації – причинно-наслідкового, хронологічного, тематичного. Наведено приклади вправ на відпрацювання вибору доцільного способу представлення інформації, а також на розвиток дискурсивної компетенції. Інша категорія труднощів – лексико-стилістичні, граматичні та орфографічні помилки – стосуються операційного виміру тексту та їх усунення вимагає відпрацювання відповідних навичок шляхом виконання вправ для навчання техніки письма. Під час написання есе слід суворо дотримуватися мовних норм, граматичної і стилістичної правильності. Для науково-дослідницьких робіт характерними є розгорнуті синтаксичні конструкції, наявність складнопідрядних речень із причинно- наслідковим зв’язком, вживання абстрактної лексики, відсутність розмовних слів та виразів.
Академічне есе розглядається як продукт аналітико-дослідницької роботи, як багатовимірний текст, що інтегрує операційний, культурний та критичний компоненти. Змістове наповнення академічного тексту безпосередньо залежить від глибини аналізу матеріалу, його критичного осмислення та становить підґрунтя для генерування власних ідей. Систематична та поетапна робота над створенням академічного есе сприяє не тільки виробленню навичок академічної грамотності, а й тренує аналітичні та металінгвістичні навички, формує особистість, що вміє критично мислити та впорядковувати свої думки.