Геомаркетинг як інструмент просторового аналізу туристичної конкурентоспроможності регіонів
DOI:
https://doi.org/10.31861/geo.2025.854.107-118Ключові слова:
геомаркетинг,, туристична конкурентоспроможність,, просторовий аналіз,, регіональний розвиток,, ГІС,, туристичні потоки,, територіальний маркетинг.Анотація
Обґрунтовано геомаркетинг як концептуальний і прикладний інструмент просторового аналізу туристичної конкурентоспроможності регіонів. Досліджено структуру туристичного простору та чинники, що визначають регіональну привабливість, включаючи природні, культурно-історичні, інфраструктурні, соціальні та інституційні компоненти. На основі систематизації теоретичних підходів і просторово-аналітичних методів запропоновано інтегральну геомаркетингову модель оцінювання, яка поєднує індикатори ресурсного потенціалу, доступності, інфраструктури, туристичної активності та маркетингової видимості. Показано, що використання ГІС-технологій, даних мобільних операторів, GPS-навігації й цифрових платформ дозволяє значно підвищити точність аналізу туристичних потоків і формувати просторово обґрунтовані стратегії розвитку. Зроблено висновок, що геомаркетинг сприяє підвищенню ефективності регіональної туристичної політики, дає змогу виявляти перспективні кластери зростання, оптимізувати управління потоками та забезпечувати збалансоване використання туристичних ресурсів
Посилання
. Заячковська, Г., & Семак, Б. (2023). Розробка стратегічної маркетингової програми розвитку в’їзного туризму в Україні. Трансформаційна економіка, 2(02), 28-33. [Zaiachkovska, H., & Semak, B. (2023). Rozrobka stratehichnoi marketynhovoi prohramy rozvytku viznoho turyzmu v Ukraini. Transformatsiina ekonomika, 2 (02), 28-33.] https://doi.org/10.32782/2786-8141/2023-2-5
2. Колмицева, О., Васильченко, Л. & Пепчук, С. (2025). Особливості застосування маркетинговихінструментів у сфері туризму. Актуальні проблеми економіки, 4(286), 6-13. [Kolmytseva, O., Vasylchenko, L. & Pepchuk, S. (2025). Osoblyvosti zastosuvannia marketynhovykhinstrumentiv u sferi turyzmu. Aktualni problemy ekonomiky, 4(286), 6-13.] https://eco-science.net/wp-content/uploads/2025/04/4.25._topic_Olena-Kolomytseva-Lidia-Vasylchenko-Serhii-Pepchuk-6-13.pdf?utm_source
3. Лепетюк, В. (2020) Продукти ГІС-технологій для підвищення туристичної привабливості дестинації (на прикладі Чернігівської області). Геодезія, картографія і аерофотознімання, (92), 55-68. [Lepetiuk, V. (2020) Produkty HIS-tekhnolohii dlia pidvyshchennia turystychnoi pryvablyvosti destynatsii (na prykladi Chernihivskoi oblasti). Heodeziia, kartohrafiia i aerofotoznimannia, (92), 55-68.] https://doi.org/10.23939/istcgcap2020.92.055
4. Лущик, М., & Каткова, Т. (2023) Маркетинговий підхід до управління формуванням туристичного продукту. Development Service Industry Management, (1), 68-74. [Lushchyk, M., & Katkova, T. (2023) Marketynhovyi pidkhid do upravlinnia formuvanniam turystychnoho produktu. Development Service Industry Management, (1), 68-74.] https://doi.org/10.31891/dsim-2023-1(8)
5. Мелконян, Г. (2019). Впровадження ГІС-технологій у туристичній сфері. Проблеми та перспективи розвитку сучасної науки. Рівне : НУВГП. [Melkonian, H. (2019). Vprovadzhennia HIS-tekhnolohii u turystychnii sferi. Problemy ta perspektyvy rozvytku suchasnoi nauky. Rivne : NUVHP.]
6. Мойсей, С. (2025а). Теоретико-методологічні засади геомаркетингового підходу до формування стратегії відновлення та розвитку туристичного простору. Наукові записки Львівського університету бізнесу та права. Серія економічна. Серія юридична, (45), 508-520. [Moisei, S. (2025a). Teoretyko-metodolohichni zasady heomarketynhovoho pidkhodu do formuvannia stratehii vidnovlennia ta rozvytku turystychnoho prostoru. Naukovi zapysky Lvivskoho universytetu biznesu ta prava. Seriia ekonomichna. Seriia yurydychna, (45), 508-520.] https://doi.org/10.5281/zenodo.17080740
7. Мойсей, С. (2025б). Практичні аспекти впровадження геомаркетингових стратегій у розвитку внутрішнього та в’їзного туризму України. Наукові записки Львівського університету бізнесу та права. Серія економічна. Серія юридична, (46), 4-15. [Moisei, S. (2025b). Praktychni aspekty vprovadzhennia heomarketynhovykh stratehii u rozvytku vnutrishnoho ta viznoho turyzmu Ukrainy. Naukovi zapysky Lvivskoho universytetu biznesu ta prava. Seriia ekonomichna. Seriia yurydychna, (46), 4-15.] https://doi.org/10.5281/zenodo.17141196
8. Середа, Н. (2023). Маркетинг і брендинг у туризмі: стратегії просування та конкурентоспроможність туристичних напрямків. Економіка та суспільство, (57). [Sereda, N. (2023). Marketynh i brendynh u turyzmi: stratehii prosuvannia ta konkurentospromozhnist turystychnykh napriamkiv. Ekonomika ta suspilstvo, (57).] https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-57-100
9. Смирнов, І. (2018). Українсько-польський досвід геомаркетингу туризму в історичних містах: продуктовий та регіональний аспекти. Науковий вісник Херсонського державного університету, (8), 282-292. [Smyrnov, I. (2018). Ukrainsko-polskyi dosvid heomarketynhu turyzmu v istorychnykh mistakh: produktovyi ta rehionalnyi aspekty. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu, (8), 282-292.]
10. Цепенда, М., Данілова, О. & Заблотовська, Н. (2024). Застосування ГІС-технологій для оцінювання лісорекреаційних площ урбанізованих територій. Науковий вісник Чернівецького університету: Географія, (849), 154-163. [Tsependa, M., Danilova, O. & Zablotovska, N. (2024). Zastosuvannia HIS-tekhnolohii dlia otsiniuvannia lisorekreatsiinykh ploshch urbanizovanykh terytorii. Naukovyi visnyk Chernivetskoho universytetu: Heohrafiia, (849), 154-163.] https://doi.org/10.31861/geo.2024.849.154-163
11. Шевчук, С., Шуканов, П., & Єгоров, О. (2025). Застосування геоінформаційних систем і технологій у географії туризму: моніторинг туристичних дестинацій та планування рекреаційного розвитку. Економіка та суспільство, 2025, (75). [Shevchuk, S., Shukanov, P., & Yehorov, O. (2025). Zastosuvannia heoinformatsiinykh system i tekhnolohii u heohrafii turyzmu: monitorynh turystychnykh destynatsii ta planuvannia rekreatsiinoho rozvytku. Ekonomika ta suspilstvo, 2025, (75).] https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-75-57
12. Albuquerque, H. Costa, C., & Martins, F. (2018). The use of Geographical Information Systems for tourism marketing purposes in Aveiro region (Portugal). Tourism Management Perspectives, (26), 172-178. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2017.10.009
13. Dušek, R., Štumpf, P., & Vojtko, V. (2019). Geomarketing: Tool for consumer spending estimation. Global Business and Finance Review. Global Business and Finance Review, 24(1), 14-26. https://doi.org/10.17549/gbfr.2019.24.1.14
14. Geng, Y., Jiang, Х. & Bai, W. (2024). Research progress of tourism marketing over 30 years: A bibliometric analysis. Ecological Indicators, (162), 2-20. https://doi.org/10.1016/j.ecolind.2024.112059
15. Iamtrakul, P., Chayphong, S., & Seo, D. (2024). Geo-spatial analysis of transit planning for sustainable tourism development in Bangkok, Thailand. Journal of Asian Architecture and Building Engineering, 24(4), 3018-3029. https://doi.org/10.1080/13467581.2024.2366808
16. Inkinen, T., Heikkonen, М, Makkonen, Т., & Rautiainen, S. (2024). Multilayered spatial categories in tourism marketing and branding. Tourism Management, (31), 2-12. https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2024.100867
17. Marín-Carrillo, M. B., Illescas-Manzano, M., Sánchez-Pérez, M., & Martínez-Puertas, S. (2024). Geographic Information System in Hospitality: Spatial Clustering of Hotels Based on Marketing Variables. In International Conference on Advanced Marketing Practice (pp. 19-37). Cham : Springer Nature Switzerland.
18. Ólafsdóttir, R., & Tverijonaite, E. (2018). Geotourism: A systematic literature review. Geosciences, 8(7), 234/ https://doi.org/10.3390/geosciences8070234
19. Peñarrubia-Zaragoza, M. P., Cruz, M., & Forgione-Martín, G. (2019). An application of geomarketing to coastal tourism areas. Tourism & Management Studies, (4), 7-16. https://doi.org/10.18089/tms.2019.150401
20. Supak, S., Brothers, G.-L., Bohnenstiehl, D.-R., & Devine, H. (2015) Geospatial analytics for federally managed tourism destinations and their demand markets. Journal of Destination Marketing & Management, 4(3), 172-178. https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2015.05.002
21. Tudor, C., Girlovan, A., & Botoroga, C.-A. (2025). Where business meets location intelligence: A bibliometric analysis of geomarketing research in retail. ISPRS International Journal of Geo-Information, 14(8), 282. https://doi.org/10.3390/ijgi14080282
22. UrbiStat – Geomarketing & Market Research (2025). Джерело