ФОРМУВАННЯ ЛЕКСИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ В УЧНІВ СТАРШИХ КЛАСІВ НА ОСНОВІ ПЕРІОДИЧНИХ ВИДАНЬ

Ключові слова: лексична компетентність, педагогічний експеримент, рівні сформованості, періодичне видання, старшокласники, передекспериментальний зріз, післяекспериментальний зріз.

Анотація

У запропонованій статті висвітлено завдання, структуру та результати педагогічного експерименту, який організовано з метою перевірки ефективності розробленої методики формування лексичної компетентності в учнів старших класів на основі періодичних видань. Проаналізовано основні праці вітчизняних та зарубіжних науковців з даної тематики.

Для розв’язання поставлених завдань було відібрано статті з німецькомовних журналів «Deutsch perfekt» та «Vitamin de», а також лексичні одиниці, які репрезентують сучасний словниковий склад мови. Розроблено та експериментально перевірено систему вправ для формування лексичної компетентності в учнів старших класів на основі періодичних видань, яка співвідноситься з етапами формування лексичної компетентності. Описано переваги автентичних періодичних видань при вивченні іноземної мови. Розглянуто завдання та етапи проведення педагогічного експерименту (констатувальний, формувальний, контрольний). Визначено приналежність учнів до відповідного рівня володіння лексичною компетентністю (автономний, просунутий, рубіжний, середній, інтродуктивний) за допомогою представлених у статті критерій оцінювання рівнів сформованості лексичних навичок. Здійснено аналіз та порівняльну характеристику передекспериментального та післяекспериментального зрізів, які практично підтвердили дієвість запропонованої нами методики. Встановлено, що впровадження в навчальний процес автентичних періодичних видань є досить ефективним способом формування лексичної компетентності в учнів старших класів, адже спостерігається позитивна динаміка підвищення рівня сформованості лексичної компетентності старшокласників.

Посилання

Bihych O. B., Borysko N. F., Boretska H. E. ta in./ zazahaln. red. S. Yu. Nikolaievoi. Metodykanavchanniainozemnykh mov i kultur: teoriia i praktyka: pidruchnykdlia stud. klasychnykh, pedahohichnykh i linhvistychnykhuniversytetiv. [Methods of teaching foreign languages and cultures: theory and practice: a textbook for students. classical, pedagogical and linguistic universities]. Kyiv: Lenvit, 2013. 590 S.

Horbunova N.V. Leksychna kompetentsiia doshkilnoho viku v suchasnykh doslidzhenniakh. Pedahohika formuvannia tvorcho iosobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkoli. 2010. Vyp. 8. S. 85–91.

Makarenko Y.P. Formyrovanye u studentov retseptyvnykh leksychnykh navykov na osnove systemy tekstov dlia chtenyia: avtoref. dys. kand. ped. nauk: 13.00. 02. Mynsk, 2010. 26 s.

Paletska-Yukalo A.V. Metodyka formuvannia nimetskomovnoi leksychnoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv na osnovi avtentychnykh khudozhnikh tvoriv: dys. nazdobuttianauk. stupeniakand. ped. nauk: 13.00.02 / Ternop. nats. ped. un-t. im. V. Hnatiuka. Ternopil, 2018. 248 s.

Paletska-Yukalo A.V. Vykorystannia metodu komunikatyvnykh zavdan dlia formuvannia inshomovnoi leksychnoi kompetentnosti na osnovi avtentychnykh khudozhnikh tvoriv. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii. 2019. № 2. S. 81–90.

Yahupov V.V., Svystun V.I. Kompetentnisnyi pidkhid do pidhotovky fakhivtsiv u systemi vyshchoi osvity. Naukov izapysky NaUKMA. Pedahohichni, psykholohichni nauky ta sotsialna robota. 2007. T. 71. S. 3–8.

Adamsova L. Einige Bemerkungen zur Wortschatzkompetenz. Journal for Research of Languages and Intercultural Communication of the Faculty of Applied Languages, University of Economics in Bratislava.2014. № 5. S. 9–16.

Kosa G. Lexikalische Kompetenz im schulischen Fremdsprachenunterricht. Institute of German Studies, Department of GermanicLiteratures University of Debrecen.2019. Werkstatt 14. S. 30–42.

Targonska J., Stork A. Vorschläge für ein neues Modell zur Beschreibung und Analyse lexikalischer Kompetenz. Zeitschrift für Fremdsprachenforschung. 2013. 24, № 1. S. 71–108.

Winfried U. Das Verhältnis von allgemeiner Sprachkompetenz und Wortschatzkompetenz. Wortschatzarbeit. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren.2011. С. 127–132.

Lehmann A. Pilz A. Sarich T. Wortschatzarbeit im Deutschunterricht. URL: https://cutt.ly/3ZCuCgb

Deutsch perfekt Spezial. Ein Sprachmagazin der Zeit Gruppe. 2021. № 2. 70 S.

Deutsch perfekt. Ein Sprachmagazin der Zeit Gruppe. 2020. № 6. 78 S.

Vitamin de. Journal für junge Deutschlerner. 2013. №59. 40 S.

Vitamin de. Journal für junge Deutschlerner. 2015. №64. 50 S.

Vitamin de. Journal für junge Deutschlerner. 2016. № 68. 40 S.

Vitamin de. Journal für junge Deutschlerner. 2018. № 77. 44 S.


Переглядів анотації: 83
Завантажень PDF: 7
Опубліковано
2023-01-17