КОГНІТИВНА НАРAТОЛОГІЯ ЯК ІНСТРУМЕНТ ПІЗНАННЯ ХУДОЖНЬОГО ТЕКСТУ

Автор(и)

Ключові слова:

когнітивно-наратологічний підхід, структура, когніція, інтерпретація, невербальне, константа, дискурс

Анотація

Допис презентує рецензію автора на монографію Оксани Мельничук “Константи досвіду невербального в англомовному художньому дискурсі”: [монографія]. Рівне: Волин. обереги, 2023. 312 с. Основна увага приділяється висвітленню ключових питань та ролі когнітивно-наратологічного підходу у виявленні констант досвіду невербального в художньому дискурсі. Структура, когніція та інтерпретація тлумачаться як основоположні чинники, що закладають основу проведеного дослідження. Будь-який лінгвістичний процес чи явище можливо пояснити насамперед з погляду структуралістської методології. Одним з основних понять структуралізму є поняття структури, яка задовольняє умови цілісності, трансформації та саморегулювання. Структуралізм як продуктивний метод у гуманітарних науках є загальною мовознавчою методологією та сприяє розвиткові цієї філософської концепції у зв’язку з вивченням моделей свідомості, психіки, структур мови, мислення, компонентів людських дій. З іншого боку, когніція, когнітивно-наратологічний підхід зокрема, зосереджується на вивченні смислу тексту та спрямований на експлікацію констант досвіду невербального. Текст є організацією людського знання та досвіду за посередництвом свідомості наратора (імпліцитного автора). Нарешті, інтерпретація є теоретичним підґрунтям розуміння та сприйняття прозового художнього тексту, а аналіз фактичного матеріалу є реалізацією констант досвіду невербального у дискурсі. Звернення до герменевтичних проблем інтерпретації залучає когнітивну перспективу теорій літературного тексту щодо аналізу його сприйняття. Розгортання фреймової моделі забезпечує пізнання художнього прозового тексту як надскладного, варіативного смислу, увиразненого на наративних рівнях у взаємодії наратора ↔ персонажів. У смисловому просторі художнього тексту розуміння та інтерпретація пов’язані з реалізацією констант досвіду невербального на семантичному, граматичному, тематичному та наративному рівнях. Приклади реалізації констант досвіду невербального у дискурсі аналізованих текстів демонструють, що читач актуалізує константи досвіду невербального як семантичні, граматичні та змістові позначення невербальної комунікації/поведінки у структурі оповідного сюжету. 

Завантажити

Дані для завантаження поки недоступні.

Завантаження


Переглядів анотації: 103

Опубліковано

2023-12-28

Як цитувати

КОГНІТИВНА НАРAТОЛОГІЯ ЯК ІНСТРУМЕНТ ПІЗНАННЯ ХУДОЖНЬОГО ТЕКСТУ. (2023). Науковий вісник Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича. Серія: Германська філологія, 843, 161-165. https://journals.chnu.edu.ua/gp/article/view/58

Схожі статті

1-10 з 87

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.