Гуманітарно-географічне дослідження креативних міст: глобальний та національний контекст

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31861/geo.2025.854.205-221

Ключові слова:

Креативна економіка,, креативні міста,, креативні індустрії,, UNESCO, Creative Cities Network,, суспільно-географічний підхід,, соціогеосистема,, міський розвиток,, повоєнна відбудова міст.

Анотація

Стаття присвячена суспільно-географічному дослідженню феномену креативних міст у контексті глобальних та національних тенденцій розвитку креативної економіки.

Розглянуто історичну еволюцію концепції креативного міста від початкових ідей 1980-х років (Jane Jacobs, Åke Andersson, David Yencken) через систематизацію підходів у 1990-х роках (Charles Landry, Richard Florida) до сучасного інституційного розвитку у межах діяльності міжнародних організацій.

Проаналізовано чотири основні теоретичні підходи до трактування креативного міста: урбаністичний (креативність як інструмент міського розвитку), економічний (середовище для креативних індустрій), соціально-культурний (простір залучення креативного людського капіталу) та суспільно-географічний (територіально організована соціогеосистема з просторовою концентрацією креативних ресурсів).

Досліджено світовий досвід формування креативних міст на прикладі UNESCO Creative Cities Network, що об’єднує 350 міст із понад 100 країн у семи тематичних категоріях. Особливу увагу приділено національному контексту розвитку креативної економіки в Україні, де у 2021 році креативні індустрії створили 7 % ВВП, забезпечивши зайнятість 352 тис. осіб. Охарактеризовано три українські міста-учасники мережі ЮНЕСКО: Львів та Одесу (література) і Харків (музика).

Обґрунтовано перспективи використання креативної економіки як ефективного інструменту повоєнної відбудови українських міст через міжнародне муніципальне партнерство (Eurocities) та участь у європейських програмах підтримки культури і креативності (Creative Europe). Обґрунтовано значення суспільно-географічного підходу для виявлення територіальних закономірностей формування креативних міст і дослідження просторових диспропорцій їх розвитку.

Посилання

1. Бакальчук, В. О. (2023). Креативні міста в політиці повоєнної відбудови міст в Україні: виклики і можливості. Економіка відновлення міст: Збірник матеріалів Міжнародного урбаністичного форуму. Київ : КНЕУ. С. 234-238 [Bakalchuk, V. O. (2023). Kreatyvni mista v politytsi povoiennoi vidbudovy mist v Ukraini: vyklyky i mozhlyvosti. Ekonomika vidnovlennia mist: Zbirnyk materialiv Mizhnarodnoho urbanistychnoho forumu. Kyiv : KNEU. S. 234-238]. URL : https://ir.kneu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/5e5e488d-658c-49d1-ade8-1979dd13fece/content

2. Гусєва, Н., Нємець, О. (2025). Креативні індустрії та креативна економіка: теоретико-практичні аспекти взаємозв’язків [Husieva, N., Niemets, O. (2025). Kreatyvni industrii ta kreatyvna ekonomika: teoretyko-praktychni aspekty vzaiemozviazkiv]. Scientific Notes Ternopil National Volodymyr Hnatyuk Pedagogical University. Series: Geography, 59/2, 44-53. doi.org/10.25128/10.25128/2519-4577.25.2 URL : http://nzg.tnpu.edu.ua/issue/view/19448

3. Київ офіційно подав заявку на отримання статусу Міста музики ЮНЕСКО (2025). Офіційний портал Києва [Kyiv ofitsiino podav zaiavku na otrymannia statusu Mista muzyky YuNESKO (2025). Ofitsiinyi portal Kyieva]. URL : https://kyivcity.gov.ua/news/kiv_ofitsiyno_podav_zayavku_na_otrimannya_statusu_mista_muziki_yunesko/

4. Козіна, В., Кошелюк, М. (2022). Міжнародне муніципальне партнерство. Методичні рекомендації. Видання розроблено за фінансової підтримки Ради Європи в межах діяльності Програми «Децентралізація і реформа публічної адміністрації в Україні» на запит Міністерства розвитку громад та територій України [Kozina, V., Kosheliuk, M. (2022). Mizhnarodne munitsypalne partnerstvo. Metodychni rekomendatsii. Vydannia rozrobleno za finansovoi pidtrymky Rady Yevropy v mezhakh diialnosti Prohramy «Detsentralizatsiia i reforma publichnoi administratsii v Ukraini» na zapyt Ministerstva rozvytku hromad ta terytorii Ukrainy]. URL : https://rm.coe.int/metodychni-rekomendatsii-partnerstvo-2022-2-/1680aedfd8

5. Креативні індустрії: їх роль та місце у сучасному українському суспільстві (2024) [Kreatyvni industrii: yikh rol ta mistse u suchasnomu ukrainskomu suspilstvi (2024)]. Ministry of Culture and Strategic Communications of Ukraine. URL : https://mcsc.gov.ua/news/kreatyvni-industriyi-yih-rol-ta-miscze-u-suchasnomu-ukrayinskomu-suspilstvi/

6. Креативні індустрії: вплив на розвиток економіки України (2021) [Kreatyvni industrii: vplyv na rozvytok ekonomiky Ukrainy (2021)]. KSE. Kyiv School of Economics. URL : https://kse.ua/ua/kse-research/kreativni-industriyi-vpliv-na-rozvitok-ekonomiki-ukrayini/

7. Мережа креативних міст ЮНЕСКО (2021) [Merezha kreatyvnykh mist YuNESKO (2021)]. Permanent Mission of Ukraine to the UNESCO. URL : https://unesco.mfa.gov.ua/spivrobitnictvo/merezha-kreativnih-mist-yunesko

8. Нємець, О. (2024). Креативна економіка в аспекті суспільно-географічних досліджень. Суспільно-географічні чинники розвитку регіонів: матеріали IX Міжнародної науково-практичної конференції. Луцьк : ФОП Мажула Ю. М. С. 17-19 [Niemets, O. (2024). Kreatyvna ekonomika v aspekti suspilno-heohrafichnykh doslidzhen. Suspilno-heohrafichni chynnyky rozvytku rehioniv: materialy IX Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii. Lutsk : FOP Mazhula Yu. M. S. 17-19] URL : https://konfgeolutsk.wordpress.com/wp-content/uploads/2025/01/conf_2024nov_korr.pdf

9. Харків приєднався до Мережі креативних міст ЮНЕСКО (2021) [Kharkiv pryiednavsia do Merezhi kreatyvnykh mist YuNESKO (2021)]. Official Site of Kharkov City Council, mayor, executive committee. URL : https://www.city.kharkiv.ua/uk/news/-49072.html

10. Andersson, Å. (1985). Creativity and regional development. Papers of the Regional Science Association, 56, 5-20. doi.org/10.1007/BF01887900 URL : https://link.springer.com/article/10.1007/BF01887900

11. Bain, A., McLean, H. (2013). The artistic precariat. Cambridge Journal of Regions, Economy and Society, 6/1, 93-111. doi.org/10.1093/cjres/rss020 URL : https://academic.oup.com/cjres/article-abstract/6/1/93/469286?redirectedFrom=fulltext

12. Chen, K. (2011). Lessons for creative cities from Burning Man: How organizations can sustain and disseminate a creative context. City, Culture and Society, 2/2, 93-100. doi.org/10.1016/j.ccs.2011.05.003 URL : https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1877916611000415?via%3Dihub

13. Costa, P., Magalhaes, M., Vasconselos, B., Sugahara, G. (2007). A discussion on the governance of «Creative Cities»: Some insights for policy action. Norwegian Journal of Geography, 61/3, 122-132. doi.org/10.1080/00291950701553905 URL : https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/00291950701553905

14. Creative Europe in Ukraine (2016). URL : https://creativeeurope.in.ua/

15. Culture and Creativity (2014). About the Creative Europe Programme European Commission. URL : https://culture.ec.europa.eu/creative-europe/about-the-creative-europe-programme

16. Culture and Creativity (2021). Meet six cities selected for Creative Towns and Regions Initiative. URL : https://www.culturepartnership.eu/en/article/cities-selected-for-creative-towns-and-regions-initiative

17. EUROCITIES (1986). URL : https://eurocities.eu/

18. Florida, R. (2002). The Rise of the Creative Class: And How It’s Transforming Work, Leisure, Community and Everyday Life. New York : Basic Books.

19. Florida, R. (2005). Cities and the Creative Class. Routledge : Taylor & Francis group.

20. Florida, R. (2009). Who's Your City?: How the Creative Economy Is Making Where to Live the Most Important Decision of Your Life. Toronto : Basic Books.

21. Jacobs, J. (1984). Cities and the Wealth of Nations: Principles of Economic. New York : Random House Inc.

22. Hahn, J. (2010). Creative Cities and (Un) Sustainability – Cultural Perspectives. Köln : Cultura 21. URL : https://www.cultura21.net/wp-content/uploads/2011/01/Julia-Hahn-c21-ebook-vol3.pdf

23. Horstman, J. J., Mayne, D., Schuster, J. M. D. (1988). Arts and the changing city: an agenda for urban regeneration; case studies. International Symposium on Arts and the Changing City. Glasgow : British American Arts Association. URL : https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000098109

24. In the presence of the President, a Memorandum was signed with Eurocities on support for the reconstruction of Ukrainian cities (2022). PRESIDENT OF UKRAINE VOLODYMYR ZELENSKYY. Official website. URL : https://www.president.gov.ua/en/news/u-prisutnosti-prezidenta-pidpisano-memorandum-z-eurosities-s-77165

25. Isar, Y. R., Anheier, H. К. (2012). Cities, Cultural Policy and Governance. Series: The Cultures and Globalization Series. Los Angeles : SAGE Publications Ltd. doi.org/10.4135/9781446254523 URL : https://sk.sagepub.com/dict/edvol/cultures-and-globalization/toc#_

26. Grant, J. L., Buckwold, B. (2013). Precarious creativity: Immigrant cultural workers. Cambridge Journal of Regions, Economy and Society, 6/1, 1-17. doi.org/10.1093/cjres/rss008 URL : https://academic.oup.com/cjres/article-abstract/6/1/1/468345?redirectedFrom=fulltext

27. Landry, C., Bianchini, F. (1995). The Creative City. Bournes Green, Comedia/Demos. URL : https://demos.co.uk/wp-content/uploads/files/thecreativecity.pdf

28. Landry, C. (2000). The Creative City: A Toolkit for Urban Innovators. London : Earthscan. URL : https://archive.org/details/creativecitytool0000land/page/n9/mode/2up

29. Landry, C. (2012). The origins & futures of the creative city. Near Stround : Comedia. URL : https://www.researchgate.net/publication/370129297_THE_ORIGINS_FUTURES_OF_THE_CREATIVE_CITY_THE_ORIGINS_FUTURES_OF_THE_CREATIVE_CITY

30. Lviv – City of Literature (2015). URL : https://cityofliterature.lviv.ua/

31. Matovic, M., San Salvador Del Valle, R. (2020). On the Creative City Concept. Journal of Cultural Management and Cultural Policy, 6/1, 35-52. doi10.14361/zkmm-2020-0103 URL : https://jcmcp.org/wp-content/uploads/2021/05/JCMCP-2020-1_On-the-creative-city-concept.pdf

32. McLean, H. (2014). Digging into the Creative City: A Feminist Critique. Antipode, 46/3, 669-690. doi:10.1111/anti.12078 URL : https://www.researchgate.net/publication/264645947_Digging_into_the_Creative_City_A_Feminist_Critique

33. Mulero, M. P., Rius-Ulldemolins, J. (2017). From creative city to generative governance of the cultural policy system? The case of Barcelona's candidature as UNESCO City of Literature. City Culture and Society, 10, 1-10. doi:10.1016/j.ccs.2017.05.001 URL : https://www.researchgate.net/publication/316839333_From_creative_city_to_generative_governance_of_the_cultural_policy_system_The_case_of_Barcelona's_candidature_as_UNESCO_City_of_Literature

34. Niemets, O. (2025). Definitions of the concept of «creative economy» from the perspective of social geography. Ekonomichna ta Sotsialna Geografiya, 93, 93-109. doi.org/10.17721/2413-7154/2025.93.93-109. URL : https://bulletin-esgeograph.org.ua/images/docs/Volume-93/Niemets_93-109.pdf

35. Odessa – City of Literature (2019). URL : https://cityofliterature.od.ua/about

36. Peck, J. (2005). Struggling with the creative class. International Journal of Urban and Regional Research, 29/4, 740-770. doi:10.1111/j.1468-2427.2005.00620.x URL : https://www.researchgate.net/publication/4761497_Struggling_With_the_Creative_Class

37. Sandle, P. (2013). In mining ruins left by Thatcher, new economy struggles. Reuters. URL : https://www.reuters.com/article/britain-thatcher-coal-idUSL5N0CW2I020130412

38. UNCTAD/UNDP (2008). Creative economy report 2008. The challenge of assessing the creative economy: Towards informed policy-making. Geneva : United Nations. URL : https://unctad.org/system/files/official-document/ditc20082cer_en.pdf

39. UNCTAD/UNDP (2010). Creative economy report 2010. Creative economy: A Feasible Development Option. Geneva : United Nations. URL : https://unctad.org/system/files/official-document/ditctab20103_en.pdf

40. UNDP (2015). Sustainable Development Goals. URL : https://www.undp.org/sustainable-development-goals

41. UNESCO/UNDP (2013). Creative Economy Report 2013. Special edition: Widening Local Development Pathways. New York/Paris : UNDP/UNESCO. URL : https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000224698

42. UNESCO (2004). Creative Cities Network. URL : https://www.unesco.org/en/creative-cities

43. Wilson, D., Keil, R. (2008). The real creative class. Social & Cultural Geography, 9/8, 841-847. doi.org/10.1080/14649360802441473 URL : https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/14649360802441473

44. Yue, A. (2007). Hawking in the creative city. Feminist Media Studies, 7/4, 365-380. doi.org/10.1080/14680770701631570 URL : https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/14680770701631570

45. Yencken, D. (1988). The creative city. Meanjin, 47/4, 597-608. URL : https://search.informit.org/doi/10.3316/INFORMIT.582212487737872

Завантаження


Переглядів анотації: 8

Опубліковано

2025-11-17