Principles of assessment and integration of historical and cultural heritage Chernivtsi region into a receptive tourist product

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31861/geo.2024.849.46-55

Keywords:

historical and cultural heritage, tourist resources, receptive tour product, coefficient of cognitive value, market attractiveness

Abstract

The current state of attraction of attractive historical and cultural heritage in the tourism sphere of the region is studied. The paper offers and presents an informative evaluation of the attractiveness of the historical and cultural heritage of the Chernivtsi region as a tourist resource. The dynamics of the development of the main attractions of the region and their presentation in receptive market offers are analyzed. The attractiveness of the territory of Chernivtsi region was determined based on cognitive and receptive characteristics.

It should be noted that the historical and cultural tourist resources evaluated by the method of attractiveness provide an opportunity to understand the level of quality of the historical and cultural heritage. This situation suggests that the evaluation results should be used mainly for the development of the cognitive potential of tourism. The volume of visits to the main attraction of the region allows us to assume that the potential of the receptive tourist product today is approximately 100 000 visitors per year. tourists per year.

Of course, the combination of the high cognitive value of the historical and cultural heritage with the natural resources of the region strengthens the prospects for the development of all types of tourism. But the limitation in this situation is the low infrastructure provision of the city. Chernivtsi hotels with a capacity of 100 beds or more. Although the number of accommodation facilities is sufficient, their capacity does not allow large groups to be accommodated in one place, which leads tour operators and agencies to search for alternatives. Such a problem is covered by the city. Yaremche and Kamianets-Podilskyi, forming from the city Chernivtsi is a transit tourist destination, and its heritage can be recognized by the residual principle. The lack of large hotels with classic TWIN double rooms deprives the city of large organized groups and corporate tourists, which results in limited receptive offers from tourism enterprises.

The potential for adapting the market to a receptive tourist exists within the unique historical and cultural heritage. The city of Chernivtsi is a real reserve of Austrian architecture in Ukraine, which should be attracted to the wider opportunities of the tourist market. Maybe then local tour operators will be able to offer a more durable tourist product based on historical and cultural heritage.

References

Долішній, М. І., Нудельман, М. С. & Ткаченко, К. К. (1994) Карпатський рекреаційний комплекс. Київ : Наукова думка. [Dolishnii, M. I., Nudelman, M. S. & Tkachenko, K. K. (1994) Karpatskyi rekreatsiinyi kompleks. Kyiv : Naukova dumka.]

Євдокименко, В. К. (1996). Регіональна політика розвитку туризму (Методологія формування, механізм реалізації). Чернівці : Прут. [Yevdokymenko, V. K. (1996). Rehionalna polityka rozvytku turyzmu (Metodolohiia formuvannia, mekhanizm realizatsii). Chernivtsi : Prut.]

Завада, В. Т. (2011). Архітектурна спадщина України як об'єкт туризму. Регіональний аспект. Туристично-краєзнавчі дослідження, (1), 23-28. [Zavada, V. T. (2011). Arkhitekturna spadshchyna Ukrainy yak obiekt turyzmu. Rehionalnyi aspekt. Turystychno-kraieznavchi doslidzhennia, (1), 23-28.]

Звіт культурно-історичного центру Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича про надання екскурсійних послуг (2014–2019). [Zvit kulturno-istorychnoho tsentru Chernivetskoho natsionalnoho universytetu imeni Yuriia Fedkovycha pro nadannia ekskursiinykh posluh (2014–2019).]

Іванунік, В. О. (2010) Особливості поширення історико-культурних туристичних ресурсів Чернівецької області. В Географічні аспекти розвитку туризму (на прикладі України та Польщі) : монографія. (с. 122-130). Чернівці : Чернівецький національний університет. [Ivanunik, V. O. (2010) Osoblyvosti poshyrennia istoryko-kulturnykh turystychnykh resursiv Chernivetskoi oblasti. V Heohrafichni aspekty rozvytku turyzmu (na prykladi Ukrainy ta Polshchi) : monohrafiia. (s. 122-130). Chernivtsi : Chernivetskyi natsionalnyi universytet.]

Іванунік, В. О., Явкін, В. Г. (2011) Концепції оцінки рекреаційно-туристичних ресурсів: навчальний посібник. Чернівці : ЧНУ. [Ivanunik, V. O., Yavkin, V. H. (2011) Kontseptsii otsinky rekreatsiino-turystychnykh resursiv: navchalnyi posibnyk. Chernivtsi : ChNU.]

Іванунік, В. О. & Явкін, В. Г. (2012) Атрактивність рекреаційно-туристичних територій: навчальний посібник, 2-ге видання. Чернівці : ЧНУ. [Ivanunik, V. O. & Yavkin, V. H. (2012) Atraktyvnist rekreatsiino-turystychnykh terytorii: navchalnyi posibnyk, 2-he vydannia. Chernivtsi : ChNU.]

Кравців, B. C., Гринів, Л. С., Копач, М. В. & Кузик, С. П. (1999) Науково-методичні засади реформування рекреаційної сфери. Львів : НАН України. [Kravtsiv, B. C., Hryniv, L. S., Kopach, M. V. & Kuzyk, S. P. (1999) Naukovo-metodychni zasady reformuvannia rekreatsiinoi sfery. Lviv : NAN Ukrainy.]

Кузик, С. П. & Касянчук, З. О. (1993) Оцінка туристичної придатності території Карпат. Карпати. Український міст в Європу: проблеми і перспективи, 100-103. [Kuzyk, S. P. & Kasianchuk, Z. O. (1993) Otsinka turystychnoi prydatnosti terytorii Karpat. Karpaty. Ukrainskyi mist v Yevropu: problemy i perspektyvy, 100-103.]

Мацола, В. І. (1997). Рекреаційно-туристичний комплекс України. Львів : Інститут регіональних досліджень НАНУ. [Matsola, V. I. (1997). Rekreatsiino-turystychnyi kompleks Ukrainy. Lviv : Instytut rehionalnykh doslidzhen NANU.]

Ivanunik, V., Krul, H. & Bryk, S. (2021). Assessment of the impact and interrelation of UNESCO World Heritage on the tourism attractiveness of the country. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 35(3), 186-204.

Екскурсійний маркетплейс (2024). [Ekskursiinyi marketpleis (2024).]

Інформаційний портал світової спадщини ЮНЕСКО (2024). [Informatsiinyi portal svitovoi spadshchyny YuNESKO (2024).]

Туристично-інформаційний центр міста Чернівці (2024). [Turystychno-informatsiinyi tsentr mista Chernivtsi (2024).]

Туристичний оператор Етносвіт (2024). [Turystychnyi operator Etnosvit (2024).]

Туристичний оператор Квітка Буковини (2024). [Turystychnyi operator Kvitka Bukovyny (2024).]

Туристичний оператор BUKTREVEL (2024). [Turystychnyi operator BUKTREVEL (2024).]

Туристичний оператор DESADMI (2024). [Turystychnyi operator DESADMI (2024).]

Туристичний оператор Median (2024). [Turystychnyi operator Median (2024).]

Туристичний оператор КраїнаUA (2024). [Turystychnyi operator КrainaUA (2024).]

Чернівецьке екскурсійне бюро (2024). [Chernivetske ekskursiine biuro (2024).]

Чернівецький путівник (2024). [Chernivetskyi putivnyk (2024).]

Downloads


Abstract views: 2

Published

2024-12-10