Socio-geographical aspects of the development of the market of organic products and its synergy with agrotourism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31861/geo.2024.849.5-11

Keywords:

organic production, organic products, agricultural tourism, ecotourism, market of organic products

Abstract

The article argues the advantages of organic agriculture compared to traditional agriculture. Namely, it reduces risks to the health of consumers and provides higher quality products, since organic products are grown without chemical pesticides and synthetic fertilizers. Organic production helps preserve natural resources, improve soil and water quality, and also reduces environmental pollution. Through natural farming methods, organic farmers maintain a diversity of plants and animals, which is important for the stability of ecosystems. The growing demand for organic products is stimulating the development of new markets and opportunities for farmers, which has a positive impact on the local economy.

The issue of the organic movement and organizations that carry out work in the field of organic production and popularization of this direction is revealed. In Ukraine, the basis of the organic movement is the Federation of the Organic Movement of Ukraine, the Union «Organic Ukraine», «Organic Standard».

The dynamics of the number of operators of organic products in Ukraine, as well as the area of agricultural land occupied for the cultivation of the corresponding products, were analyzed. The question of the dynamics of consumption of organic products in Ukraine has been studied. The current state of production of organic products in Ukraine is considered. The geography of certified operators of organic products in the country was analyzed.

Areas of synergy between producers of organic products and agricultural tourism are highlighted. Agricultural tourism can be a promising solution for farmers producing organic products. Visitors can tour organic farms, participate in harvesting, and taste local organic products. In addition, organic farmers can use tourism as an additional source of income by offering tours, workshops, and other activities for tourists. This creates a beneficial synergy between agriculture and the tourism industry, contributing to the development of local economies.

The implementation of agricultural tourism practices on the territory of organic production enterprises will affect the increase in farmers' incomes through the sale of organic products to tourists and the organization of agricultural tourism services.

Agricultural tourism will contribute to the promotion of a healthy lifestyle and the consumption of environmentally friendly products among tourists.

The practice of agricultural tourism in the territory of organic production will help to preserve traditional methods of farming and preservation of Ukrainian cultural traditions.

Agricultural tourism will contribute to the development of infrastructure in rural areas and the creation of new jobs.

References

Антонець, А. С. (2010). Формування ринку екологічно безпечної продукції при органічному землеробстві. Економіка АПК, (12), 75-79. [Antonets, A. S. (2010). Formuvannia rynku ekolohichno bezpechnoi produktsii pry orhanichnomu zemlerobstvi. Ekonomika APK, (12), 75-79.]

Артиш, В. І. (2012). Особливості органічного агровиробництва в концепції сталого розвитку АПК України. Економіка АПК, (7), 19-23. [Artysh, V. I. (2012). Osoblyvosti orhanichnoho ahrovyrobnytstva v kontseptsii staloho rozvytku APK Ukrainy. Ekonomika APK, (7), 19-23.]

Кузьменко, О. Б. (2013). Органічне землеробство як фактор євроінтеграції України. Вісник Полтавської державної аграрної академії, (3), 151-155. [Kuzmenko, O. B. (2013). Orhanichne zemlerobstvo yak faktor yevrointehratsii Ukrainy. Visnyk Poltavskoi derzhavnoi ahrarnoi akademii, (3), 151-155.]

Сідельнікова, І. В. (2015). Ринок органічної продукції та особливості його формування в умовах трансформації економіки. Збірник наукових праць Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди «Економіка», (15), 142-148. [Sidelnikova, I. V. (2015). Rynok orhanichnoi produktsii ta osoblyvosti yoho formuvannia v umovakh transformatsii ekonomiky. Zbirnyk naukovykh prats Kharkivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni H. S. Skovorody «Ekonomika», (15), 142-148.]

Сіренко, Н. М., & Чайка, Т. О. (2012). Органічні продукти харчування у забезпеченні продовольчої безпеки України. Економіка АПК, (1), 43-49. [Sirenko, N. M., & Chaika, T. O. (2012). Orhanichni produkty kharchuvannia u zabezpechenni prodovolchoi bezpeky Ukrainy. Ekonomika APK, (1), 43-49.]

Славгородська, Ю. В. (2016). Виробництво органічної продукції в Україні: стан та перспективи. Вісник Полтавської державної аграрної академії, (4), 49-54. [Slavhorodska, Yu. V. (2016). Vyrobnytstvo orhanichnoi produktsii v Ukraini: stan ta perspektyvy. Visnyk Poltavskoi derzhavnoi ahrarnoi akademii, (4), 49-54.]

Сосницька, Я., Суровцова, Ю., & Цуз, О. (2016). Органічне сільське господарство та його розвиток в Україні: суспільно-географічні аспекти. Науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Економічна і соціальна географія, 14(339), 68-72. [Sosnytska, Ya., Surovtsova, Yu., & Tsuz, O. (2016). Orhanichne silske hospodarstvo ta yoho rozvytok v Ukraini: suspilno-heohrafichni aspekty. Naukovyi visnyk Skhidnoievropeiskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrainky. Ekonomichna i sotsialna heohrafiia, 14(339), 68-72.]

Тіміш, Р. (2023). Сycпільно-географічні аспекти розвитку ринку сільськогосподарської органічної продукції. Проблеми безперервної географічної освіти і картографії, (37), 37-40. [Timish, R. (2023). Sycpilno-heohrafichni aspekty rozvytku rynku silskohospodarskoi orhanichnoi produktsii. Problemy bezperervnoi heohrafichnoi osvity i kartohrafii, (37), 37-40.]

Томашевська, О. А. (2013). Органічне виробництво в світі: реалії, перспективи. Інновації та економіка, (6), 161-164. [Tomashevska, O. A. (2013). Orhanichne vyrobnytstvo v sviti: realii, perspektyvy. Innovatsii ta ekonomika, (6), 161-164.]

Тютюнник, Г. (2014). Основи розвитку національного ринку органічного землеробства в Україні. Галицький економічний вісник, (3), 46-52. [Tiutiunnyk, H. (2014). Osnovy rozvytku natsionalnoho rynku orhanichnoho zemlerobstva v Ukraini. Halytskyi ekonomichnyi visnyk, (3), 46-52.]

Дуга, В. О. (2009) Роль агротуризму в розвитку органічного виробництва. [Duha, V. O. (2009) Rol ahroturyzmu v rozvytku orhanichnoho vyrobnytstva.]

Офіційний веб сайт OrganicInfo (2024). [Ofitsiinyi veb sait OrganicInfo (2024).]

Офіційний веб-сайт Органічна Платформа Знань (2024). [Ofitsiinyi veb-sait Orhanichna Platforma Znan (2024).]

Офіційний веб-сайт Федерації органічного руху України (2024). [Ofitsiinyi veb-sait Federatsii orhanichnoho rukhu Ukrainy (2024).]

Про основні принципи та вимоги до органічного виробництва, обігу та маркування органічної продукції : Закон України від 10.07.2018р. № 3928-IX станом на 22.08.2024 (2024). [Pro osnovni pryntsypy ta vymohy do orhanichnoho vyrobnytstva, obihu ta markuvannia orhanichnoi produktsii : Zakon Ukrainy vid 10.07.2018r. № 3928-IX stanom na 22.08.2024 (2024).]

Downloads


Abstract views: 4

Published

2024-12-10