Аналіз розвитку транспортної системи з урахуванням природно-географічних чинників (на прикладі міста Чернівці)
DOI:
https://doi.org/10.31861/geo.2023.845.151-160Ключові слова:
транспортна система, природно-географічні чинники, субурбанізований простір, транспортний вузол, транспортна мережаАнотація
Стаття присвячена визначенню впливу природно-географічних чинників на транспортну структуру в умовах урбанізації. Транспорт завжди відігравав значну роль в організації та розвитку територій, рівень транспортного забезпечення відображав статус країни, її значимість у світовій спільноті.
Мета дослідження полягає у встановленні характеру залежності транспортної структури від природних умов місцевості та географії регіону на прикладі м. Чернівці, визначенні обумовленості особливостей побудови внутрішніх та зовнішніх транспортних зав’язків у міському просторі та за його межами і зміни оточуючого середовища під їх впливом. Методика дослідження передбачає залучення загальнонаукових та спеціальних методів, що дозволяє розглянути проблему в різних аспектах, врахувати особливості міждисциплінарних питань у галузі містобудування та транспортної географії.
Види транспорту та характер зав’язків між населеними пунктами, і, взагалі, вибір місця заснування цих пунктів, напряму залежали від природно-географічних умов місцевості. Структура міської забудови формувалася на основі сухопутних та водних шляхів. Вулиці дублювали напрямки на сусідні поселення чи економічні точки тяжіння (місця видобутку сировини, торгівельні факторії тощо).
В сучасному світі додатково виникають питання екологічних аспектів розвитку транспортної інфраструктури – впливу її на оточуюче середовище та якість життя людини в ньому. Особливо це стосується крупних транспортних вузлів, що створюють значне навантаження на всю екосистему за рахунок споживання великої кількості енергії, шумового та світлового забруднення, хімічних викидів. Прийняття найбільш адаптованих рішень щодо характеру транспортного навантаження в певних умовах природного середовища дозволяє підтримувати баланс екосистеми у просторі, що автоматично переходить до статусу урбанізованого.
Місто Чернівці для України є показовим в плані розгляду взаємовідносин транспортної структури з природно-географічним середовищем, оскільки тут проблема може бути розглянута в часовій генезі з урахуванням просторових змін – перенесення транспортних вузлів та основних мереж. Крім того, зараз Чернівці позиціонуються як потенційний міжнародний транспортний вузол на основі нового аеропорту, що дозволить приєднатися до міжнародної системи повітряних перевезень. Саме вдале географічне положення з моменту заснування міста на торгівельному шляху забезпечило подальший розвиток всієї транспортної системи.
Посилання
Бевз, М., & Кишлярук, М. (2020). Фортифікаційні об’єкти та розвиток вуличної мережі Історичної частини міста Чернівців у XVIII–XX ст. Фортифікації, 13, 28-45. [Bevz, M., & Kyshliaruk, M. (2020). Fortyfikatsiini obiekty ta rozvytok vulychnoi merezhi Istorychnoi chastyny mista Chernivtsiv u XVIII–XX st. Fortyfikatsii, 13, 28-45.]
Гранкін, П.Е., Лазечко, П.В., Сьомочкін, І.В., & Шрамко, Г.І. (1996). Львівська залізниця. Історія і сучасність. Львів : Центр Європи. [Hrankin, P.E., Lazechko, P.V., Somochkin, I.V., & Shramko, H.I. (1996). Lvivska zaliznytsia. Istoriia i suchasnist. Lviv : Tsentr Yevropy.]
Довганюк, А.І. (2020). Розвиток планувальної структури вулично-дорожньої мережі та транспортної інфраструктури міста Чернівці. Містобудування та територіальне планування, (74), 102-119. [Dovhaniuk, A.I. (2020). Rozvytok planuvalnoi struktury vulychno-dorozhnoi merezhi ta transportnoi infrastruktury mista Chernivtsi. Mistobuduvannia ta terytorialne planuvannia, (74), 102-119.] https://doi.org/10.32347/2076-815x.2020.74.102-119
Довганюк, А.І. (2023). Історико-містобудівний розвиток привокзального району міста Чернівці. Сучасні проблеми архітектури та містобудування, (66), 105-125. [Dovhaniuk, A.I. (2023). Istoryko-mistobudivnyi rozvytok pryvokzalnoho raionu mista Chernivtsi. Suchasni problemy arkhitektury ta mistobuduvannia, (66), 105-125.] https://doi.org/10.32347/2077-3455.2023.66.105-125
Некрасова, Л.А., & Богаченко, М.В. (2020). Стратегічні орієнтири розвитку міського пасажирського транспорту в Одескій області. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету, (42), 66-71. [Nekrasova, L.A., & Bohachenko, M.V. (2020). Stratehichni oriientyry rozvytku miskoho pasazhyrskoho transportu v Odeskii oblasti. Naukovyi visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu, (42), 66-71.] https://doi.org/10.32841/2413-2675/2020-42-12
Поручинський, В.І., Поручинська, І.В., & Ніколайчик, А.В. (2020). Особливості транспортно-географічного положення міст Волинської області. Young Scientist, 4(80), 257-260. [Poruchynskyi, V.I., Poruchynska, I.V., & Nikolaichyk, A.V. (2020). Osoblyvosti transportno-heohrafichnoho polozhennia mist Volynskoi oblasti. Young Scientist, 4(80), 257-260.] https://doi.org/10.32839/2304-5809/2020-4-80-53
Пугач, С., Водько, О., & Бакалейко, В. (2020). Деякі аспекти дослідження транспортних систем регіону. Суспільно-географічні чинники розвитку регіонів : матеріали ІV Міжнародної науково-практичної Інтернет-конференції (м. Луцьк, 9–10 квітня 2020 р.), 24-26. [Puhach, S., Vodko, O., & Bakaleiko, V. (2020). Deiaki aspekty doslidzhennia transportnykh system rehionu. Suspilno-heohrafichni chynnyky rozvytku rehioniv : materialy IV Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi Internet-konferentsii (m. Lutsk, 9–10 kvitnia 2020 r.), 24-26.]
Савчук, І. (2019). Передумови розвитку транспортної інфраструктури Київської міської агломерації. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Географія, 1(74), 42-47. [Savchuk, I. (2019). Peredumovy rozvytku transportnoi infrastruktury Kyivskoi miskoi ahlomeratsii. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Heohrafiia, 1(74), 42-47.] https://doi.org/10.17721/1728-2721.2019.74.8
Тархов, С.А. (1997). Історія міськелектротранспорту Чернівців. Чернівці : Видавництво «Прут». [Tarkhov, S.A. (1997). Istoriia miskelektrotransportu Chernivtsiv. Chernivtsi : Vydavnytstvo «Prut».]
Трипольська, Г. (2020). Рекомендації до транспортного законодавства України з урахуванням практик ЄС. Київ. [Trypolska, H. (2020). Rekomendatsii do transportnoho zakonodavstva Ukrainy z urakhuvanniam praktyk YeS. Kyiv.]
Ali, H., & Abdullah, M. (2023). Exploring the perceptions about public transport and developing a mode choice model for educated disabled people in a developing country. Case Studies on Transport Policy, (11), 1-7. https://doi.org/10.1016/j.cstp.2022.100937
Rodrigue, J.-P. (2020). The Geography of Transport Systems. New York : Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429346323
Weather impacts on European Networks of Transport (2022).
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Науковий вісник Чернівецького університету : Географія

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.