Інтеграція геоінформаційних систем (ГІС) у середню освіту: виклики та перспективи
DOI:
https://doi.org/10.31861/Ключові слова:
геоінформаційні системи,, середня освіта,, інформаційні технології,, просторові дані,, цифрова грамотність.Анотація
В сучасному світі інформаційні технології стрімко розвиваються, проникаючи в усі сфери життя. Інтеграція ГІС у середню освіту відкриває нові можливості для поглиблення знань учнів, розвитку їхніх аналітичних навичок та критичного мислення, сприяє поглибленню міждисциплінарних зв’язків.
Досліджується потенціал та виклики інтеграції ГІС у навчальні програми середніх шкіл. Розглядаються методи ГІС у навчальному процесі, його вплив на навчальні результати учнів, а також можливі проблеми, з якими можуть зіткнутися освітні установи та вчителі.
Посилання
1. Андрейчук, Ю., Біланюк, В., Ваньо, Н., Іванов, Є., & Курганевич, Л. (2023). Впровадження геоінформаційних технологій в освітній процес першого рівня вищої освіти спеціальності 183 технології захисту навколишнього середовища. Географічна наука та освіта: перспективи й інновації. Зб. матеріалів ІВІ Міжнар. наук.-практ. конф., Переяслав. 12 – 15. [Andreichuk, Yu., Bilaniuk, V., Vano, N., Ivanov, Ye., & Kurhanevych, L. (2023). Vprovadzhennia heoinformatsiinykh tekhnolohii v osvitnii protses pershoho rivnia vyshchoi osvity spetsialnosti 183 tekhnolohii zakhystu navkolyshnoho seredovyshcha. Heohrafichna nauka ta osvita: perspektyvy y innovatsii. Zb. materialiv IVI Mizhnar. nauk.-prakt. konf., Pereiaslav. 12 – 15.]
2. Бабійчук, С. (2017). Дидактичні умови застосування геоінформаційних систем у дослідницькій діяльності старшокласників. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук. [Babiichuk, S. (2017). Dydaktychni umovy zastosuvannia heoinformatsiinykh system u doslidnytskii diialnosti starshoklasnykiv. Dysertatsiia na zdobuttia naukovoho stupenia kandydata pedahohichnykh nauk.]
3. Бублик, А., & Король, О. (2022). Використання спеціалізованого програмного забезпечення на уроках географії у старших класах. Наукові записки Сумського державного педагогічного університету імені А. С. Макаренка. Географічні науки : науковий журнал. (Т. 2, вип. 3). Суми, 82-85. [Bublyk, A., & Korol, O. (2022). Vykorystannia spetsializovanoho prohramnoho zabezpechennia na urokakh heohrafii u starshykh klasakh. Naukovi zapysky Sumskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni A. S. Makarenka. Heohrafichni nauky : naukovyi zhurnal. (T. 2, vyp. 3). Sumy, 82-85.]
4. Герасименко, І. (2023). Використання ігрових технологій у процесі формування геоінформаційної компетенції учнів на уроках географії : кваліфікаційна робота. Науковий керівник – кандидат геолого-мінералогічних наук, доцент І. В. Холошин. Кривий Ріг : КДПУ. 74 с. [Herasymenko, I. (2023). Vykorystannia ihrovykh tekhnolohii u protsesi formuvannia heoinformatsiinoi kompetentsii uchniv na urokakh heohrafii : kvalifikatsiina robota. Naukovyi kerivnyk – kandydat heoloho-mineralohichnykh nauk, dotsent I. V. Kholoshyn. Kryvyi Rih : KDPU. 74 s.]
5. Заячук, М., Костащук, І., Дарчук, К., & Білоус, Ю. (2021). Геоінформаційні технології як основа дослідження оптимального розміщення закладів загальної середньої освіти (на прикладі Чернівецької міської територіальної громади). Журнал геології, географії та геоекології, 30 (2), 389-401. [Zaiachuk M., Kostashchuk I., Darchuk K., & Bilous Yu. (2021). Heoinformatsiini tekhnolohii yak osnova doslidzhennia optymalnoho rozmishchennia zakladiv zahalnoi serednoi osvity (na prykladi Chernivetskoi miskoi terytorialnoi hromady). Zhurnal heolohii, heohrafii ta heoekolohii, 30 (2), 389-401.]
6. Карпенко, О., & Матвієнко О. (Ред.). (2024). Особливості використання геоінформаційних систем у процесі формування екологічної свідомості дітей молодшого шкільного віку. Освітньо-науковий простір : науковий журнал. Вип. 6. (Т. 1). Український державний університет імені Михайла Драгоманова. Київ: Видавництво Ліра-К. 30 – 39. [Karpenko, O., & Matviienko O. (Red.). (2024). Osoblyvosti vykorystannia heoinformatsiinykh system u protsesi formuvannia ekolohichnoi svidomosti ditei molodshoho shkilnoho viku. Osvitno-naukovyi prostir : naukovyi zhurnal. Vyp. 6. (T. 1). Ukrainskyi derzhavnyi universytet imeni Mykhaila Drahomanova. Kyiv: Vydavnytstvo Lira-K. 30 – 39.]
7. Карпенко, О., & Матвієнко О. (Ред.). (2024). Інноваційний підхід в процесі формування екологічної компетентності у школярів-початківців засобами геоінформаційних технологій. Освітньо-науковий простір: науковий журнал. Вип. 7. (Т. 2). Український державний університет імені Михайла Драгоманова. Київ: Видавництво Ліра-К. 178 с. [Karpenko, O., & Matviienko O. (Red.). (2024). Innovatsiinyi pidkhid v protsesi formuvannia ekolohichnoi kompetentnosti u shkoliariv-pochatkivtsiv zasobamy heoinformatsiinykh tekhnolohii. Osvitno-naukovyi prostir: naukovyi zhurnal. Vyp. 7. (T. 2). Ukrainskyi derzhavnyi universytet imeni Mykhaila Drahomanova. Kyiv: Vydavnytstvo Lira-K. 178 s.]
8. Карпенко, О., & Матвієнко, О. (2024). Формування готовності майбутніх вчителів до впровадження геоінформаційних систем в початковій школі. Збірник наукових праць «SCIENTIA», (April 19, 2024; Sofia, Bulgaria). 115-118. [Karpenko, O., & Matviienko, O. (2024). Formuvannia hotovnosti maibutnikh vchyteliv do vprovadzhennia heoinformatsiinykh system v pochatkovii shkoli. Zbirnyk naukovykh prats «SCIENTIA», (April 19, 2024; Sofia, Bulgaria). 115-118.]
9. Король, О. (2023). Впровадження ІТ та ГІС технологій у процес підготовки студентів географічних спеціальностей (на засадах диференційованого підходу) [Текст]: Монографія. – Суми: СумДПУ імені А. С. Макаренка. 113. [Korol, O. (2023). Vprovadzhennia IT ta HIS tekhnolohii u protses pidhotovky studentiv heohrafichnykh spetsialnostei (na zasadakh dyferentsiiovanoho pidkhodu) [Tekst]: Monohrafiia. – Sumy: SumDPU imeni A. S. Makarenka. 113.]
10. Лета, В., Карабінюк, М., Озимко, Р., Микита, М., & Салюк, М. (2022). Використання ГІС-технологій для формування предметних компетентностей студентів спеціальності «Середня освіта (Географія)». Інноваційна педагогіка. (45), 279-282. [Leta, V., Karabiniuk, M., Ozymko, R., Mykyta, M., & Saliuk, M. (2022). Vykorystannia HIS-tekhnolohii dlia formuvannia predmetnykh kompetentnostei studentiv spetsialnosti «Serednia osvita (Heohrafiia)». Innovatsiina pedahohika. (45), 279-282.]
11. Пересадько, В., Сауленко, О., & Байназаров, А. (2019). Історія і перспективи застосування геоінформаційних систем у навчальному процесі з географії. Проблеми безперервної географічної освіти і картографії. (30), (Грудень), 81-93. [Peresadko, Vilina Anatoliyivna, Alexey Sergeyevich Saulenko, & Anatoly Mikhailovich Bainazarov. (2019). «Istoriia i perspektyvy zastosuvannia heoinformatsiinykh system u navchalnomu protsesi z heohrafii». Problemy bezperervnoi heohrafichnoi osvity i kartohrafii. (30), (Hruden), 81-93.]
12. Рожі, І., & Браславська, О. (2016). Застосування ГІС при плануванні навчальних туристсько-краєзнавчих маршрутів на прикладі міста Умань Черкаської області. Проблеми безперервної географічної освіти і картографії. 1 (23), 34-40. [Rozhi, I., & Braslavska, O. (2016). Zastosuvannia HIS pry planuvanni navchalnykh turystsko-kraieznavchykh marshrutiv na prykladi mista Uman Cherkaskoi oblasti. Problemy bezperervnoi heohrafichnoi osvity i kartohrafii. 1 (23), 34-40.]
13. Токаренко, Я., Юрченко, А., & Семеніхіна О. (2022). Реалізація міжпредметних зв’язків інформатики і географії засобами ГІС у 10-11 класах ЗЗСО. Освіта. Інноватика. Практика. (Т. 10), (1), 34-41. [Tokarenko, Ya., Yurchenko, A., & Semenikhina O. (2022). Realizatsiia mizhpredmetnykh zviazkiv informatyky i heohrafii zasobamy HIS u 10-11 klasakh ZZSO. Osvita. Innovatyka. Praktyka. (T. 10), (1), 34-41.]
14. Холошин, І. (2016). Педагогічна геоінформатика. Ч. 3. Геоінформаційні системи: навчальний посібник. Кривий Ріг: Видавець ФОП Чернявський Д. О. [Kholoshyn, I. (2016). Pedahohichna heoinformatyka. Ch. 3. Heoinformatsiini systemy: navchalnyi posibnyk. Kryvyi Rih: Vydavets FOP Cherniavskyi D. O.]
15. Часковський, О., Андрейчук, Ю., & Ямелинець, Т. (2021). Застосування ГІС у природоохоронній справі на прикладі відкритої програми QGIS [Текст] : навч. посіб., Львів: ЛНУ ім. Івана Франка, Вид-во Простір-М. [Chaskovskyi, O., Andreichuk, Yu., & Yamelynets, T. (2021). Zastosuvannia HIS u pryrodookhoronnii spravi na prykladi vidkrytoi prohramy QGIS [Tekst] : navch. posib., Lviv: LNU im. Ivana Franka, Vyd-vo Prostir-M.]
16. ГІС-технології у навчальному процесі (2025). [HIS-tekhnolohii u navchalnomu protsesi (2025).] Джерело
17. Майстер-клас для вчителів географії: «Геоінформаційні системи у школі: перспективи впровадження та використання» (2024). [Maister-klas dlia vchyteliv heohrafii: «Heoinformatsiini systemy u shkoli: perspektyvy vprovadzhennia ta vykorystannia» (2024).] Джерело
18. Методичний посібник «Використання інтерактивних технологій на уроках географії» (2016). [Metodychnyi posibnyk «Vykorystannia interaktyvnykh tekhnolohii na urokakh heohrafii» (2016).] Джерело
19. Науково-методичний матеріал. Стаття “Використання інноваційних технологій для формування просторової компетентності учнів НУШ на уроках географії” (2024). [Naukovo-metodychnyi material. Stattia “Vykorystannia innovatsiinykh tekhnolohii dlia formuvannia prostorovoi kompetentnosti uchniv NUSh na urokakh heohrafii” (2024).] Джерело