Вплив локальної системи розселення на функціонування навчально-виховного комплексу Косівської міської громади

Автор(и)

Ключові слова:

система розселення, територіальна громада, децентралізація, освітній комплекс, пішохідна доступність

Анотація

У даній статті проаналізовано вплив локальної системи розселення Косівської міської громади на територіальне планування освітньої мережі та функціонування освітнього комплексу даної міської громади в умовах децентралізації.

Саме таке дослідження визначає географічні особливості функціонування та просторове планування закладів освіти в залежності від їх пішохідної та транспортної доступності, на що позначається вплив історичних, природно- та суспільно-географічних чинників, а також демогеографічної ситуації. Природні чинники, а саме рельєф та гідромережа помітно впливають в даній гірській громаді на транспортну мережу, кліматичні особливості на транспортну та пішохідну доступність до закладів освіти різних рівнів. Демографічна ситуація в громаді має негативний характер, так як в ній спостерігається в останні роки чіткий процес депопуляції населення, а також збільшення диспропорцій у статевій та віковій структурі, а саме зростання частки жінок та частки пенсіонерів, а відповідно зменшення чоловічого населення та дітей. Такі показники безпосередньо впливають і ще більше впливатимуть на середню наповнюваність груп, класів у різних закладах освіти.

Косівська система розселення, як і міська громада, створена шляхом об'єднання 13 сільських рад та Косівської міської ради і включає в себе місто Косів – центр громади та 14 сіл: Бабин, Город, Соколівка, Яворів, Річка, Снідавка, Смодна, Черганівка, Вербовець, Старий Косів, Микитинці, Пістинь, Шешори, Шепіт. Всі вони пов’язані між собою тісними управлінськими, культурно-побутовими, туристичними, соціально-економічними, фінансовими та іншими зв’язками. Ці зв’язки ускладнюються тим, що транспортна мережа в громаді не зв’язує всі поселення дорогами із твердим покриттям, а сам центр досить великої за площею громади (348,19 км2) – місто Косів також знаходиться в східній її частині. Також варто підкреслити, що на території громади статус гірських мають 12 населених пунктів, що складає 88,06 % від загальної площі громади, де проживає 86,53 % населення.

Косівська міська громада налічує 29 закладів освіти, серед яких 7 – заклади дошкільної освіти, 20 – заклади загальної середньої освіти (4 початкових школи, 9 гімназій та 7 ліцеїв), 2 заклади позашкільної освіти. Вищу та професійно-технічну освіту в Косівській міській громаді забезпечують Косівське училище прикладного та декоративного мистецтва та Косівський інститут прикладного та декоративного мистецтва Львівської національної академії мистецтв.

У зв’язку з неможливістю організувати транспортну доступність учнів до закладів освіти через гірський рельєф, або збудувати гуртожитки чи кімнати проживання учнів у Косівській міській громаді було прийнято рішення зберегти малочисельні класи у Пістинь-Царинській, Косівській, Смоднянській та Шешорській початкових школах, а також Бабинській, Городянській, Микитинецькій, Снідавській, Соколівській, Черганівській та Шешорській гімназіях. У філії «Никовата» Яворівського ліцею «Гуцульщина» було створено класи-комплекти, тобто з’єднанні класи початкового навчання.

У Косівській міській громаді площа зони 30-ти хвилинної пішохідної доступності до закладу загальної середньої освіти коливається від 3,6 км2 до 12,4 км2. Найменшу таку площу мають Бабинська гімназія, Шешорська гімназія ім. В. Чорновола та Шешорська початкова школа, яка не перевищує 4 км2. Площу зони пішохідної доступності 30 хвилин, яка становить більш ніж 10 км2 охоплюють Вербовецька гімназія, Косівський ліцей ім. І. Пелипейка та Косівський ліцей № 2 ім. М. Павлика. Слід також зазначити, що більш ніж половина території старостинських округів таких як: Яворівський, Шешорський та Шепітській не мають зони 30 хвилинної доступності до закладів загальної середньої освіти.

Окрім транспортної та пішохідної доступності, ще одним досить вагомим показником територіального розміщення закладів загальної середньої освіти є коефіцієнт доступності, який може набувати значень від 0 (найгірша доступність) до 1 (найкраща доступність). В Косівській міській громаді коефіцієнт доступності до закладів загальної середньої освіти коливається від 0,3 до 1,0.

Сьогодні Косівська міська громада зіштовхнулася із багать проблема на шляху реформування освітньої мережі та повноцінного функціонування освітнього комплексу. В післявоєнний період відбудови варто буде розробити чіткий план територіального планування розміщення закладів освіти, враховуючи насамперед демогеографічні показники та доступність до закладів освіти.

Посилання

Гижко, А. П. (2021). Освітня децентралізація в Україні на прикладі кейсу Вінницької області. Політичне життя, (2). 11-15. [Hyzhko, A. P. (2021). Osvitnia detsentralizatsiia v Ukraini na prykladi keisu Vinnytskoi oblasti. Politychne zhyttia, (2). 11-15.]

Двігун, А. (2021). Проблеми та перспективи розвитку освіти як чинники сталого розвитку громад. Review of transport economics and management, 5(21), 15-20. [Dvihun, A. (2021). Problemy ta perspektyvy rozvytku osvity yak chynnyky staloho rozvytku hromad. Review of transport economics and management, 5(21), 15-20.]

Джаман, В. О.,& Джаман, Я. В. (2023). Географія міжрегіональних міграцій населення України в умовах війни. Науковий вісник Чернівецького університету : Географія, (842), 83-94. [Dzhaman, V. O.,& Dzhaman, Ya. V. (2023). Heohrafiia mizhrehionalnykh mihratsii naselennia Ukrainy v umovakh viiny. Naukovyi visnyk Chernivetskoho universytetu : Heohrafiia, (842), 83-94.]

Заячук, О. Г. (2009). Територіальна організація загальноосвітніх навчальних закладів Чернівецької області. Науковий вісник Волинського національного університету ім. Л. Українки. Серія : Географічні науки, (8), 116-120. [Zaiachuk, O. H. (2009). Terytorialna orhanizatsiia zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv Chernivetskoi oblasti. Naukovyi visnyk Volynskoho natsionalnoho universytetu im. L. Ukrainky. Seriia : Heohrafichni nauky, (8), 116-120.]

Заячук, О. Г. (2013). Методика та методи суспільно-географічного дослідження територіальної організації освітньо-виховного комплексу обласного регіону. Науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Географічні науки, (16), 132-137. [Zaiachuk, O. H. (2013). Metodyka ta metody suspilno-heohrafichnoho doslidzhennia terytorialnoi orhanizatsii osvitno-vykhovnoho kompleksu oblasnoho rehionu. Naukovyi visnyk Skhidnoievropeiskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrainky. Heohrafichni nauky, (16), 132-137.]

Костащук, І. І., Костащук, В. І., & Бартусяк, П. І. (2023). Нормативно-правові аспекти регіонального менеджменту. Актуальні питання у сучасній науці. Серія : Право, 12(18), 522-532. [Kostashchuk, I. I., Kostashchuk, V. I., & Bartusiak, P. I. (2023). Normatyvno-pravovi aspekty rehionalnoho menedzhmentu. Aktualni pytannia u suchasnii nautsi. Seriia : Pravo, 12(18), 522-532.]

Мельниченко, Т. Ю. (2003). Географічна оцінка рівнів розвитку освіти України. Науковий вісник Волинського державного університету ім. Лесі Українки, (7), 167-171. [Melnychenko, T. Yu. (2003). Heohrafichna otsinka rivniv rozvytku osvity Ukrainy. Naukovyi visnyk Volynskoho derzhavnoho universytetu im. Lesi Ukrainky, (7), 167-171.]

Олійник, Я. Б., Нич, Т. В., Нич, О. М. & Танасійчук, Д. В. (2017). Загальна середня освіта в Україні: сучасний стан та перспективи розвитку. Географія та туризм, (40), 131-137. [Oliinyk, Ya. B., Nych, T. V., Nych, O. M. & Tanasiichuk, D. V. (2017). Zahalna serednia osvita v Ukraini: suchasnyi stan ta perspektyvy rozvytku. Heohrafiia ta turyzm, (40), 131-137.]

Пушкарьова, Т., & Коваль-Мазюта, М. (2024). Взаємодія процесів децентралізації та глокалізації в умовах реформування національної системи освіти. Український Педагогічний журнал, (2), 140-146. [Pushkarova, T., & Koval-Maziuta, M. (2024). Vzaiemodiia protsesiv detsentralizatsii ta hlokalizatsii v umovakh reformuvannia natsionalnoi systemy osvity. Ukrainskyi Pedahohichnyi zhurnal, (2), 140-146.]

Супрун, В. В. (2020). Механізми формування ефективної системи управління в освіті України на основі європейського досвіду. Вісник післядипломної освіти, 12(41), 183‐218. [Suprun, V. V. (2020). Mekhanizmy formuvannia efektyvnoi systemy upravlinnia v osviti Ukrainy na osnovi yevropeiskoho dosvidu. Visnyk pisliadyplomnoi osvity, 12(41), 183‐218.]

Терещук, Г., & Біницька, К. (2022). Глокалізація як сучасний іперспективний напрям розвитку системи освіти. Молодь і ринок, (3), 10-14. [Tereshchuk, H., & Binytska, K. (2022). Hlokalizatsiia yak suchasnyi iperspektyvnyi napriam rozvytku systemy osvity. Molod i rynok, (3), 10-14.]

Топчієв, О. Г. (2005). Суспільно-демографічні дослідження: методологія, методи, методики : Навчальний посібник. Одеса : Астропринт. [Topchiiev, O. H. (2005). Suspilno-demohrafichni doslidzhennia: metodolohiia, metody, metodyky : Navchalnyi posibnyk. Odesa : Astroprynt.]

Флінта, Н. І. (2004). Територіальна організація культурно-освітнього комплексу регіону. Науковий вісник Чернівецького університету : Географія, (199), 175-182. [Flinta, N. I. (2004). Terytorialna orhanizatsiia kulturno-osvitnoho kompleksu rehionu. Naukovyi visnyk Chernivetskoho universytetu : Heohrafiia, (199), 175-182.]

Bilous, J. (2020). Оptimization of the network of general secondary education in-stitutions in the conditions of decentralization: geographical aspect. Human Geography Journal, (28), 64-70.

Zayachuk, M. D., Kostashchuk, I. I., Darchuk, K. V. & Bilous, Yu. O. (2021). Geoinformation technologies as a basis for research of the optimal location of general secondary education institutions (on the example of Chernivtsi city territorial community). Journal of Geology, Geography and Geoecology, 30(2), 389-401.

Oliinyk, Y., & Nych, T. (2019). Educational complex of the Нerson area: the current state and prospects of development. Bulletin of Taras Shevchenko National University of Kyiv. Geography, (74) 23-29.

Відділ освіти Косівської міської ради (2024). [Viddil osvity Kosivskoi miskoi rady (2024).]

Закон України «Про освіту». Відомості Верховної Ради (ВВР), 2017, № 38-39, ст.380 (2017) [Zakon Ukrainy «Pro osvitu». Vidomosti Verkhovnoi Rady (VVR), 2017, № 38-39, st.380 (2017)]

Критерії формування спроможної освітньої мережі в ОТГ: методичний посібник (2019). [Kryterii formuvannia spromozhnoi osvitnoi merezhi v OTH: metodychnyi posibnyk (2019).]

Про затвердження Санітарного регламенту для закладів загальної середньої освіти: Наказ МОЗ України від 25.09.2020 р. № 2205 (2020) [Pro zatverdzhennia Sanitarnoho rehlamentu dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity: Nakaz MOZ Ukrainy vid 25.09.2020 r. № 2205 (2020)]

Стратегія розвитку Косівської міської територіальної громади на 2022–2027 роки (2024). [Stratehiia rozvytku Kosivskoi miskoi terytorialnoi hromady na 2022–2027 roky (2024).]

Завантаження


Переглядів анотації: 1

Опубліковано

2024-08-26